Lennokkeja suurella näyttämöllä

torstai 01.06.2017
TEKSTI Jukka Rantanen
KUVAT Sirpa Levonperä

Lennokeista innostuneet lapset ja lapsenmieliset pääsivät kokeilemaan lennokkien rakentamista ja lennättämistä Kansallisteatterin Lavaklubilla toukokuun alussa järjestetyllä kurssilla. Kurssilaisten käsissä syntyneet lennokit lensivät mallikkaasti ja tuottivat osallistujille runsaasti onnistumisen iloa. Lauantain kolmituntinen rakentaminen opetti kärsivällisyyttä ja ryhmässä toimimisen taitoja.

Kurssin vetäjinä ovat Jukka Rantanen, Arto Arola ja Juha Helle, kaikki pitkän linjan lennokkiharrastajia ja omien sanojensa mukaan ikuisia lennokkipoikia. Kurssin vetäjien mukaan tavoitteena oli luoda kaikille osallistujille iloinen lennätyskokemus, joka saattaa poikia kipinän kivaan harrastukseen.

Kurssin ensimmäisenä päivänä osallistujat rakensivat omat kumimoottorilennokkinsa ja saivat aimo annoksen ilmailutietoutta lennokkien lentämisestä. Toisena kurssipäivänä osallistujat pääsivät lennättämään lennokkejaan suurelle näyttämölle.

Lähinnä lapsille ja nuorille tarkoitettuja lennokkikursseja järjestetään kahdesti, syksyisin ja keväisin. Kurssille mahtuu 10 osallistujaa ja niiden alaikäraja on 9 vuotta, edellyttäen että ainakin toinen vanhemmista on auttamassa. 10-vuotiaat ja sitä vanhemmat voivat rakentaa lennokin itsenäisesti, ohjaajien opastuksella. Yhteensä Kansallisteatterin järjestämillä kursseilla on tähän mennessä valmistunut jo yli 150 lennokkia.

Seuraavat lennokkikurssit järjestetään Kansallisteatterissa 14.10.–15.10. ja 18.12.–19.12.

Lisätietoa kursseista ja niiden ajankohdista täältä.