Legendaarisen kuljetushelikopterin Mi-8:n lento päättyy

tiistai 06.03.2018
TEKSTI Eino Rantala

Mi-8 on Neuvostoliitossa valmistettu keskiraskas kuljetushelikopteri. Suomen puolustusvoimilla ja rajavartiolaitoksella niitä oli käytössä 10 kappaletta 1970-luvulta vuoteen 2010 saakka – 40- vuotta.

Uttiin puuhataan museohelikopteria

Vanha venäläinen sotilashelikopteri halutaan museoida Uttiin. Hanke toteutetaan keräysvaroin. Sen suojelijana on puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok.).

Kyseessä on Neuvostoliitossa valmistettu keskiraskas kuljetushelikopteri Mi-8. Suomen puolustusvoimilla ja rajavartiolaitoksella oli niitä kymmenen kappaletta 1970-luvulla. Niitä käytettiin vuoteen 2010 saakka.

Kopterit operoivat puolustusvoimien harjoituksissa, rajavartiolaitoksella, Suomen elinkeinoelämän ja teollisuuden apuna. Lisäksi niitä käytettiin erilaisissa pelastustöissä mm. Estonia-autolautan onnettomuuden yhteydessä.

Noilla helikoptereilla on kuljetettu myös Suomen presidenttejä Urho Kekkosta, Mauno Koivistoa, Martti Ahtisaarta, Tarja Halosta sekä kuninkaita ja myös muita valtionpäämiehiä.

Yksi näistä Mi-8 helikoptereista on jätetty museoitavaksi Uttiin. Puolustusvoimien helikopteriperinteen taltiointi ja kerääminen on annettu Helikopterikilta ry:n vastuulle. Työtä tukee Utin jääkärirykmentti.

Utin Ilmakilta rakentaa museoitavalle kopterille säilytys- ja näyttelytilahallin Uttiin, joka on helikopteritoiminnan päätukikohta. Hallin pinta-ala on noin 640 neliötä ja sen kustannusarvio 500 000 – 700 000 euroa. Tarkoituksena on siirtää legendaarisen helikopterin tarina tulevien sukupolvien tietoisuuteen.

Tämä on Utin ilmakillan suurin hanke 100-vuotiaan Suomen, Utin hengen ja vuonna 2018 sata vuotta täyttävän Utin kentän kunniaksi.

Hanketta voi tukea Utin ilmakilta ry:n Mi-8-säilytysvitriinitilin FI98 5453 0620 0530 34 kautta.