Legendaarinen Patrouille de France tulee Suomeen Kaivopuiston lentonäytökseen

torstai 20.05.2021
TEKSTI SUOMEN ILMAILUNÄYTÖS OY
Patrouille de Francen ohjaajat lentonäytöskaudella 2021. Kuva Patrouille de France

Ranskan ilmavoimien Armée de l’Air et de l’Espace:n taitolentoryhmä Patrouille de France on vahvistanut osallistumisensa Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen Kaivopuistossa 6.8.2021. Patrouille de France on yksi maailman vanhimmista ja parhaina pidetyistä taitolentoryhmistä.

Patrouille de Francen upea kahdeksan koneen muodostelma. Kuva: Patrouille de

–Suomessa ryhmä on vieraillut Alpha Jetillä kolmesti aikaisemmin: vuosina 1983, 2000 ja edellisen kerran vuonna 2007 Kauhavalla. Ennen Alpha Jet -koneita ryhmä lensi Fouga Magisterilla ja vieraili sillä Suomessa 1970-luvulla, kertoo Kaivopuiston lentonäytösjohtaja Perttu Karivalo.

Lentonäytöskaudella 2021 ryhmää johtaa Commandant Samuel. Hän on 35-vuotias ja lentänyt 2500 lentotuntia sotilaskoneilla. Ennen liittymistään Patrouille de Franceen hän lensi Ranskan Ilmavoimissa Mirage 2000C ja Rafale C -hävittäjiä.

Alpha Jet lensi ensilentonsa 26.10.1973, ja sen suunnittelivat Dornier ja Dassault saksalais-ranskalaisena yhteisprojektina. Kone on samaa ikäluokkaa kuin Suomen Ilmavoimien operoima Hawk. Kummassakin konetyypissä lennonopettaja istuu takaohjaamossa. Erona Hawkiin Alpha Jet on ylätasoinen ja siinä on kaksi moottoria.

Suoritusarvoiltaan Alpha Jet on hyvin lähellä Ilmavoimien käyttämää BAE Hawk -konetta. Alpha Jet -suihkuharjoituskonetta ovat käyttäneet Ranskan lisäksi muun muassa toinen suunnittelijamaa Saksa sekä Belgia, Egypti, Nigeria, Togo, Marokko ja Qatar.

Kaivopuiston lentonäytös 2021 lennetään Helsingin edustalla perjantai-iltana 6.8.2021. Näytöksessä esiintyy niin siviili-ilmailun klassikoita kuin nykypäivän kalustoa. Maanäyttely on avoinna perjantain lisäksi lauantaina 7.8. Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille. Kaivari 21 on Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös vuonna 2021.