Lennonopettaja ja mekaanikko testasivat Legendin ominaisuudet
Legend 600 on luokan B2-ultrakevyt lentokone, jonka tyhjäpaino on 363 kiloa. Sen maksimilentoonlähtöpaino kaksipaikkaisena maalentokoneena on 600 kiloa.
Teemu Uimosen maahan tuomaa Legendiä testanneilla Aerotecno Oy:n mekaanikko Pertti Lehtisellä ja lennonopettaja Veli-Matti Frimanilla on yhteensä kymmenien vuosien lentokokemus. Lentotunteja heille on kertynyt vuosien saatossa useampi tuhat. Ensimmäisistä lentometreistä lähtien Legend 600 teki lentäjiin vaikutuksen: Kone käyttäytyy kokoluokkaansa nähden hyvin ilmassa ja yksityiskohtien viimeistely kertoo laadukkaasta kokonaisuudesta.
Tsekkiläisvalmisteisia Legendin ultrakevyitä lentokoneita on valmistettu vuodesta 2014 lähtien. Vuonna 2015 Legend nappasi Saksan Friedrichshafenin messuilla parhaan ultrakoneen palkinnon ja tämän jälkeen Legendin koneet ovatkin keränneet paljon kehuja alan piireissä.
Harrastelentäjän unelma
Koneen viimeistellyt yksityiskohdat ja monipuoliset ominaisuudet tekivät välittömästi vaikutuksen konetta lentäneisiin Frimaniin ja Lehtiseen.
– Ei ole sattumaa, että Cessna-lentokoneiden aerodynamiikka on säilynyt samankaltaisena vuosikymmenten ajan. Nyt nuo parhaat ominaisuudet ovat siirtyneet Legendin muotoiluun, yhdennäköisyys on siis yhtä kuin lento-ominaisuudet, Friman sanoo.
– Näistä ominaisuuksista saa nauttia uskomattomalla painon ja voiman suhteella, jotka toteutuvat niin hidas kuin matkalento nopeuksilla. Suorituskyky, hallittavuus ja ohjaamo-olosuhteet ovat siis huippuluokkaa tässä tämän päivän vaatimukset täyttävässä koneessa, hän jatkaa.
– Paljon on nähtävää ja koettavaa, joten on päästävä lennolle, jotta kaikki ominaisuudet aukeavat. Kymmenien eri konetyyppien kokemuksella voin sanoa, että nyt on saatu jotain aivan erityistä kulmaa kevytilmailuun.
Frimanin fiiliksiä Legendistä kuunnellessa on aistittavissa, että nyt on kyseessä malli, jota jokaisen ultrakoneista kiinnostuneen pitäisi joskus päästä lentämään.
Moottori käy luottamusta herättävästi
Legendin Rotax moottori, oli se 100 tai 115 hv, on lentäjiemme mielestä varma ja luotettava valinta. Kyseisessä koneessa on vakiomoottorista poiketen 115 hv:n turbomoottori ja Neuformin säätölapapotkuri. Ohjaamossa vallitsee lentäessä rauhallinen ja seesteinen tunnelma. Kuitenkin moottorin mahdolliset häiriöäänet kuuluvat hyvin sisälle.
–Koneella matkavauhdin voi pitää helposti yli 200 kilometriä tunnissa ja silti moottorin kierrokset pysyvät kohtuullisella tasolla. Mukavaa menoa siis! Lentäessä monesti tuleekin tunne, että alla olisi Cessna 182 Lehtinen toteaa.
Mahdollisuus myös vesilentoon
Esimmäiseen maahantuotuun Legend 600:aan tullaan asentamaan tsekkiläisen Foats Cz:in valmistamat suorat alumiinikellukkeet. Koneen varustus on nimenomaan vesilentoon tarkoitettu, sillä siinä on tehokkaampi moottori, säätöpotkuri ja yksittäiset lennonvalvontamittarit. Koneeseen saa myös lasinäytöt.
Kokonaisuutena Legend 600 on vahva paketti ultrakevyeen lentämiseen. Legendistä löytyy hyvät tilat pilotille ja matkustajalle sekä tavaraakin mahtuu kyytiin. Kone sopii hyvin lyhyemmille ja pidemmille reissuille.
Legend 600
Siiven kärkiväli 9,06 m
Rungon pituus 7,00 m
Korkeus 2,60 m
Siipipinta-ala 10,54 m2
Tyhjäpaino 363 kg
Maksimi lentoonlähtöpaino 600 kg
Moottori Rotax 912 ULS/ 914
Moottorin teho 100 hp/ 115 hp
Polttoainetankit (siivissä) 2 x 55 l / 2 x 65 l
Polttoaine E98
Matkalentonopeus 180–220 km/h IAS
Maksimi vaakalentonopeus (Vne) 250 km/h IAS
Maksimi toimintasäde 1300 km
Valmistaja Aeropilot LTD, Chech Republic