Lämmintä lentämistä talvipakkasilla

torstai 07.03.2019
TEKSTI Kari Martiala
KUVAT Gerbing ja Bigstock

Moni lentäjä käyttää lentokoneessaan normaaleja talviulkoilu- ja turkisasusteita. Varsinkin pitkillä lentomatkoilla lämmitettävät asusteet voivat kuitenkin olla tarpeen.

LÄMPÖASUSTEIDEN JUURET OVAT ILMAILUTEOLLISUUDESSA

EUROOPAN JOHTAVA sähkölämmitteisten vaatteiden tuotemerkki, amerikkalainen Gerbing, on saanut alkunsa ilmailusta, mutta sen tuotteita käyttävät nykyisin erityisesti moottoripyöräilijät ja -kelkkailijat.

Gordon Gerbing omisti 1970-luvulla pienen konepajan Seattlen eteläpuolella, joka tuotti pääasiassa Boeing-lentokoneiden osia. Monet hänen työntekijöistään ajoivat moottoripyörillään työpaikalleen ympäri vuoden, jopa Seattlen talvikauden ajan. Gerbing huomasi, miten epämukava matka näillä työntekijöillä oli ollut, kun he saapuivat kylminä aamuina töihin. Hän halusi löytää tavan, jolla pitää heidät lämpiminä.

Gerbing kytki moottoripyöräilijän asusteisiin lämmityslevyjä ja liitti ne pyörän sähköjärjestelmään.

Vuonna 1976 hän perusti Gerbingin Heated Clothing, Inc:n. Ensimmäisten kymmenen vuoden ajan Gerbing vietti aikansa vielä konepajassaan, mutta hitaasti kysyntä ja kiinnostus lämmitettyihin asusteisiin alkoivat kasvaa. Lopulta 1980-luvun lopulla Gerbingin ”harrastus” muodostui hänen täysipäiväiseksi intohimokseen. Yksi Gerbingin tehokkaimmista näytöistä oli kiinnittää lämmitettävät käsineet tavalliseen auton akkulaturiin.

Kun lämmitettyjen asusteiden suosio lisääntyi, Gerbingin liiketoiminta jatkoi kasvuaan. Moottoripyörien valmistajat nostivat uusien pyöriensä sähkötehoa, kun niissä otettiin huomioon sähkölaitteiden kasvava kysyntä.

Vuosi 1999 oli toinen yrityksen voimakas kasvuvaihe, kun Harley-Davidson valitsi Gerbingin ainoaksi Harley-Davidsonin lämmitettyjen asusteiden toimittajaksi.

Gerbing on toiminut jo yli 40 vuoden ajan johtavana lämmitysteknologian kehittäjänä kylmien sääolojen voittamiseksi. Gerbingin patentoitu Microwire-järjestelmä koostuu tuhansista johtavista säikeistä, jotka ovat 1/10:n ihmisen hiusten paksuudesta. Kutakin vaatetta ohjataan kehittyneellä tehonhallinta- ja jakeluverkolla.