Sateen sattuessa tutustuttiin museoon ja koneisiin hallissa

maanantai 12.08.2024
TEKSTI Ari Haimi
KUVAT Ari Haimi
Gloster Gauntlet lentää jälleen. Kuva: Ari Haimi

Kymin ilmailupäivä 2024

 

Tänä kesänä kesätapahtumien järjestäjät ovat olleet varmaan säätutkapalveluiden suurkuluttajia. Karhulan Ilmailukerhon lentonäytöksillä ja ilmailupäivillä on vuosikymmeniä kestävät perinteet. Yleensä sää on ollut suosiollinen näille tapahtumille.

 

Tänä vuonna onni näytti kääntyneen. Juuri tapahtuman aikana ennusteet lupasivat saderintaman ylittävän Kymin kentän alueen Kotkassa. Sadetta kyllä saatiin, mutta se oli ajoittaista, eikä yleisötulvaa taaskaan estänyt mikään. Hyvä näin. Vieraspaikkakuntalaiset lentäjät koneineen eivät rohjenneet runsain mitoin paikalle.

Kymin lentomuseossa katselemista riittää vauvasta vaariin. Kattoon ripustettuna on 1960-luvun alkupuolella valmistettu, eräs maailman ensimmäisistä lujitemuovisista pursikoneista. Kuva: Ari Haimi

Safety first, varmaan viisas valinta ja lentämisen keskeinen periaate. Toki DC-3 pääsi kunnon kokoluokan lentokoneena tervehtimään yleisöä. Sää aiheutti tänä vuonna sen, että yleisölle jäi aikaa tutustua KIK:n mielenkiintoiseen ilmailumuseoon ja purjelentokoneiden hangaareissa kävi paljon väkeä saamassa perustietoa pursikoneella lentämisestä. Tämä pelasti hienosti tunnelman.

 

Lentämisen ja museotiedon asiantuntijoita riitti uteliaille kyselijöille koko päiväksi. Kahvittelun ja makkaran välissä oli hienoa tutkailla kunnostettuja konevanhuksia.

 

KIK:n Jari Korjus perehdyttää yleisöä purjelennon salaisuuksiin. Todellista ”hands on” toimintaa! Kuva: Ari Haimi

 

Gloster Gauntlet nähtiin lentämässä

Päivän mielenkiintoista antia oli Gloster Gauntletin ”uudelleen syntyminen”. Konetta on kunnostettu ja entistetty pitkään talkoovoimin ja nyt se pääsi ilmaan esittelylennolle. Tämä konevanhus on englantilainen 30-luvun lopulla valmistettu harjoitushävittäjä, jota käytettiin sodan aikana opetustehtävissä.

 

Hienosti se taas kiisi taivaalla satojen silmäparien seuratessa sen jokaista liikkeitä. Fouga Magister teki myös rullausnäytöksiä kentän pinnassa. Se antoi tuntuman suihkuturbiinien äänimaailmasta. Jos DC-3 mörisi, niin Fouga vinkui!

 

Mukana oli myös poliisien drone-teknologiaa, pelastuslaitoksen osasto sekä Haminasta puolustusvoimien kalustoa. Perinteiseen tyyliin mukaan oli saatu myös mobilistien ajokalustoa kuljettajineen kertomaan vanhojen ajoneuvojen tarinoita.

 

Ilmailupäivä on yhteistyön tulosta

Ilmailupäivä on hieno yhteistyön osoitus ja talkooväen ponnistus. Paras kiitos on yleisöltä osallistuminen ja se toteutui jälleen.

 

Sade ei lopulta pystynyt tapahtumaa horjuttamaan. Säätilaan varautuminen on lopulta pukeutumiskysymys. Kun riskit tunnistaa niihin voi varautua.

 

Fouga Magister valmistautuu rullaamaan kiitotielle Jyrki Laukkasen ohjaamana. Kuva: Ari Haimi