Kumlingen kenttä Ahvenanmaalla

maanantai 23.05.2022
TEKSTI Teksti Saara Kärki
KUVAT Adrian Petterson
Kumlingen kenttä on punaista asfalttia ja se on rakennettu vuonna 1975. Huoltorakennus näkyy alhaalla oikealla. Kuva: Adrian Petterson

Saarikenttäverkoston ainoaksi kentäksi jäänyt Kumlinge on mukava peruskenttä, josta pääsee tutustumaan ahvenanmaalaiseen maisemaan.

Kumlingen kenttä Ahvenanmaalla on perustettu vuonna 1975 ja sen omistaa ja sitä ylläpitää Ahvenanmaan maakuntahallitus. Eniten kenttää käyttävät kotimaiset ilmailuharrastajat, jotka ovat matkalla Kumlingeen. Satunnaisesti kentälle laskeutuu ulkomaisia koneita tankkaamaan.

Kentällä on perinteinen, punaisella öljysora-asfaltilla päällystetty kiitotie, jonka pituus on 650 metriä ja leveys 18 metriä. Kentällä ei ole omaa lentoseuraa, mutta Ahvenanmaan aktiivinen lentoseura Ålands Flygklubb käyttää kenttää säännöllisesti.
Kiitoteiden suunnat ovat 15/33. Kentällä on valaistu helikopterin laskeutumispaikka sekä mökki lennonvalmisteluita sekä siipipainojen säilytystä varten. Pääsy kentälle on estetty lukittavalla nostopuomilla. Ahvenanmaan maakuntahallitus on arvioinut, että kentän vähäisen liikenteen ja alhaisen luokituksen perusteella asiattomien kulkua kentälle ei tarvitse rajoittaa nykyistä enempää.

Kumlinge. Kuva: Helene Manelius

Keväisin runsaasti turbulenssia

Ahvenanmaan lentokerhon aktiivijäsen Per-Åke Petterson kehuu Kumlingen kenttää ja koko saarta mukavaksi.

– Kenttä on tavallinen, mutta keväisin kentällä laskeutuessa pitää olla tarkkana. Kun meri on kylmä ja aurinko paistaa, kenttä lämpenee paljon. Lisäksi kentän pohjoispuolella on pensaiden peittämä mäki. Näin saattaa syntyä runsaasti turbulenssia. Se ei ole vaarallista, mutta pitää olla tarkkana, Petterson sanoo.

Kumlingen kentän läheisyydessä sijaitsee kylä, josta löytyy pankki, apteekki ja kauppa. Viiden kilometrin päästä löytää lisää palveluita, kuten mökkimajoituksen, ravintolan sekä vierasvenesataman.

– Kentällä ei ole polttoainetta, vaan sitä pitää ostaa vierasvenesatamasta, Petterson kertoo.
Kenttää hoitaa Désirée Johansson, joka voi tarvittaessa myös hakea kentältä. Ahvenanmaan maakuntahallituksen tielaitoksen hoitaja hoitaa kentän valaisun kauko-ohjauksella. Kenttä on mahdollista valaista ottamalla häneen yhteyttä.
– Kentältä on mahdollista vuokrata polkupyöriä edullisesti ja niillä on helppo tutustua saareen, Petterson vinkkaa.

Kumlingen kiitotie Per-Åke Pettersonin Cessna 172 Superhawkin ohjaamosta kuvattuna. Kuva: Adrian Petterson

Epävarma tulevaisuus

Ahvenanmaan lentokerho vuokraa jäsenilleen omistamaansa Evektor EV-97 Eurostar -konetta.
1970-luvulla saaristokuntiin, joita ovat Kumlinge, Brändö, Foglö, Kökar ja Sottunga, oli tarkoitus rakentaa lentokenttäverkosto. Rakennustyöt aloitettiin Kumlingesta. Hanke kuitenkin kariutui poliittisesta päätöksestä ja vain Kumligen kenttä rakennettiin.

Kumlingen kentän alueen maavuokrasopimukset raukeavat vuonna 2025 ja kentän tulevaisuus on siksi epävarma. Ahvenanmaan maakuntahallituksella ei itsellään ole suurta tarvetta kentälle, joten todennäköisimmin se luovutetaan yksityiselle toimijalle, kuten yhdistykselle tai Kumlingen kunnalle. Viimeisenä vaihtoehtona on kentän lopettaminen ja alueen ennallistaminen.

– Kentän mökissä on vieraskirja, johon vierailijat voivat kirjoittaa viestejään ja toivomuksiaan kentän säilyttämisen puolesta. Toivomme, että kaikki kentällä vierailijat kirjottaisivat siihen tervehdyksensä, Pettersson sanoo.

LISÄÄ AIHEESTA