Ilmailuksi mielletään normaalikielenkäytössä lähinnä lentokoneilla tapahtuva lentäminen. Ilmailun kasvot ovat kuitenkin moninaiset ja sen historia menee aina Leonardo da Vincin aikakaudelle saakka. Hän piirsi ensimmäisen kuvan muun muassa laskuvarjosta.
Historian alkuvaiheessa todettiin kuumailmapallojen ja ilmalaivojen hyödyllisyys sotatilanteessa ja sodan kylmät kasvot tulivat myös ilmailuun. Myöhemmin tulivat mukaan lentokoneet – pienkoneista suihkukoneisiin ja lopulta massiivisiin pommitus- ja kuljetuskoneisiin saakka.
Ilmailuun kuuluu lukuisia eri lajeja: muun muassa varjoliitoa, lennokin lennättämistä ja uusimpana aluevaltauksena dronet, joiden osuus sodankäynnissä on korostunut. Sodan kylmät kasvot ovat tulleet myös näille miehittämättömille ilmailulaitteille.
Toisessa maailmansodassa saatiin laskuvarjoilla isoja sotilasosastoja ”heitettyä” nopeasti uuteen paikkaan. Ensimmäinen iso maahanlaskuoperaatio suoritettiin Kreetalle, jolloin Hitler valloitti 10 000 laskuvarjosotilaalla saaren. Mutta hinta oli kova – 4000 kaatunutta. Niinpä se olikin Hitlerin viimeinen iso maahanlaskuoperaatio.
Sodan loppuvaiheessa liittoutuneet käyttivät maahanlaskujoukkoja muun muassa Normandian maihinnousussa ja myöhemmin vielä Hollannissa Market Garden operaatiossa. Myös näissä tapahtumissa miehistökato oli mittava, mutta tavoitteet saavutettiin. Viimeisimmän kerran Venäjä käytti aloittamassaan brutaalissa hyökkäyssodassa Ukrainaan ”eliittisotilaitaan” Kiovan pohjoispuolen maahanlaskuoperaatiossa. Paraateihin tarkoitetut sotilaat epäonnistuivat tavoitteessaan, mutta ilmailun kasvot eivät voisi olla kylmemmät.
Suomessa sotilashyppyjen historia alkaa toisen maailmasodan ajalta, jolloin kaukopartiomiehiä pudotettiin linjojen taakse tiedustelijoiksi. Tätä perinnettä jatkamaan perustettiin Laskuvarjojääkärikoulu vuonna 1962 Uttiin. Nykyisin toimintaa jatkaa Utin jääkärirykmentti, tosin huomattavasti laajemmalla toimenkuvalla helikoptereiden avustamana.
Suomessa sotilashyppytaitoisia on runsaasti reserviin siirtyneinä jääkäreinä. Heidän toimestaan Laskuvarjojääkärikillan alaisuudessa Team Excelsiorissa on pidetty hyppytaitoa yllä säännöllisissä tapahtumissa eri puolilla Suomea. Päätavoitteena on kuitenkin ulkomaiset maahanlaskutapahtumat. Yleisömäärät – ja myös osallistujien määrät – ovat näissä tapahtumissa vaikuttavia. Laskuvarjojääkäreitä kokoontuu eri puolilta maailmaa nimenomaan ystävällisissä ja rauhaa kunnioittavissa tapahtumissa. Seuraavat suuremmat tapatumat ovat kahden vuoden kuluttua Normandiassa ja Hollannissa, jolloin osallistutaan maihinnousun ja Market Gardenin 80-vuotisjuhlallisuuksiin. Näissä tapahtumissa ilmailun kasvot ovat rauhantahtoiset ja lämpimät.
Kirjoittaja on Suomen Ilmailuliitto ry:n hallituksen jäsen