lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Koivuvaneri on säilyttänyt asemansa lentokoneiden valmistuksessa

keskiviikko 14.02.2018
TEKSTI Kari Martiala

Suurin osa suomalaisista mieltää vanerin rakennusmateriaaliksi tai huonekalujen raaka-aineeksi, mutta vaneri on ollut tärkeässä roolissa ilmailussa niin kauan, kun lentokoneita on ollut olemassa. Koivuvaneri oli yksi ensimmäisistä komposiiteista, jota alettiin käyttää lentokoneen rakenteissa. Ehkä yllättäenkin koivuvaneria, ja erityisesti koivuohutviiluvaneria käytetään lentokoneissa myös nykyään, kuten Colin Cheese ja hänen ystävänsä ovat todistaneet entisöimällä DH-88 Comet racerin käyttäen 1,5 - 3,0 mm Koskisen koivuvaneria, Omistautunut Puulle -sivustolla kerrotaan.