Kerholaiset auttavat uutta koneen omistajaa

maanantai 12.04.2021
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT JAAKKO KOSKENRANTA
Jaakko Koskenranta on matkalennolla kohti kotikenttäänsä Kauhajokea.

Jalasjärveläinen Jaakko Koskenranta on paitsi melko tuore ultrakevytpilotti myös tuore koneenomistaja. Air Pilot ry:n Ikaruksella koulutuksen käynyt Koskenranta sai ultrakevytlupakirjan syyskuussa 2019. Vajaata vuotta myöhemmin hän osti itselleen Eurostar-koneen.

– Koneen omistamisessa on paljon eri tekijöitä, mitä ei tule välttämättä ostaessa ottaneeksi huomioon. Jotkut sanovat, että lentäminen ja koneen omistaminen ovat kaksi eri harrastusta, sillä koneen omistamisessa on paljon eri tekijöitä. Huoltamisessa on paljon muistettavaa, koska huoltoja tehdään tunti- ja kalenterijaksojen mukaan. On vuosittaiset ja tuntimääräiset huollot ja lisälaitteilla omat huoltojaksonsa. Pitää muistaa muun muassa potkurin ja moottorin jaksot ja korkeusmittarin aneroidikoe, Koskenranta luettelee ja kiittää kerholaisia, joilta on saanut apua tarvittaessa.

–Lokakuussa kävin Aerotecno Oy:n toteuttaman Rotaxin huoltokurssin Lahti-Vesivehmaan kentällä toisen tuoreen koneenomistajan kanssa ja nyt maaliskuussa olisi ollut Kauhajoella runkohuoltokurssi, mutta se jouduttiin siirtämään koronan vuoksi.

Koskenranta innostui ilmailusta varsin perinteisellä tavalla. Hän oli nykyisen kerhokaverinsa mukana lennolla, ja päätti suorittaa lupakirjan itsekin.

–Aluksi mietin, kuinka vähän pitää lentää, että lupakirja pysyy voimassa ja paljonko se kerhon koneella maksaa. Yhtäkkiä tulikin hankittua oma kone ja vuodessa lennettyä lähes 100 tuntia. Lisäksi kuulun kerhon johtokuntaan, työnjohtajana työskentelevä 32-vuotias Koskenranta kertoo.

–Olen hyvä esimerkki siitä, kun hommat karkaavat lapasesta. Tähän saattaa jäädä koukkuun, Koskenranta sanoo nauraen.

Air Pilot ry:n jäsenenä Koskenranta on aktiivisessa joukossa. Konettaan hän pitää Kauhajoen kentällä. Koskenranta pitää kentän kiertämistä mukavana, mutta iloitsee erityisesti matkalennoista. Hän myös hankki oman koneen juuri pidempiä matkalentoreissuja silmällä pitäen.

–Pisin matkalentoni on päiväretki Kuusamoon, siinä tuli istuttua 7,5 tuntia yhtenä päivänä. Etelä-Suomen kierrosta on myös tehty. Ensi kesänä matkalennot jatkuvat, Koskenranta juttelee.

Air Pilot ry on järjestänyt toistakymmentä vuotta torstailentoja. Nimensä mukaisesti lentäjät kokoontuvat torstaisin ja lähtevät yhdessä käymään eri kentillä ja määränpäähän on yleensä sovittu paikallisen kerhon toiminnan esittelyä tai esimerkiksi yritysvierailu.

–Meillä on hyvä ja aktiivinen porukka. Torstailentoja tehdään toukokuun alusta elokuun loppuun saakka. Käydään eri kentillä ja perillä paistetaan vaikka makkaraa jos ei muuta aktiviteettia ole järjestetty, Koskenranta kertoo.
Koskenrannalla on tiimaa tällä hetkellä noin 120 tuntia. Lisää on tulossa, sillä hän suunnittelee vesilentokelpuutuksen hankkimista – ehkäpä jo ensi kesänä.

Jaakko Koskenranta