Kenen tulisi tutkia liidinturmia?

perjantai 11.05.2018
TEKSTI Nina Broström
KUVAT Bigstock

Loppijärvellä tammikuussa 2017 sattuneen varjoliitäjän hengen vaatineen turman virallinen tutkinta saatiin maaliskuussa päätökseen. Onnettomuudesta vedettävien johtopäätösten ja mahdollisten turvallisuuskäytäntöjen muutosten teko on kuitenkin vasta alkamassa.

Spinni ja taittopyörähinaus

Spinni

Spinni tapahtuu, kun jompaakumpaa jarrua vedetään liikaa ja siiven se puoli sakkaa. Tästä seuraa erittäin nopea pyörähtäminen sakanneelle puolelle. Spinni on aina itse aiheutettu.

Siiven pyörähtäminen on aina vaarallista, joten se on estettävä vetämällä lentävän puolen jarrua. Samalla nostetaan siiven sakanneen puolen jarru ylös, ja annetaan siiven täyttyä. Vastajarrua ei pidä vetää liikaa, jotta jarrutettavan lentävän siiven puoli ei sakkaa. Jos et ole varma mikä korjausliike on oikein, nosta molemmat jarrut ylös. Lähde: SIL

Taittopyörähinaus

Hinaava ajoneuvo liikkuu eri suuntaan kuin hinattava liidin. Naru kulkee kiinteän taittopyörän kautta, ja liitimen ja taittopyörän väli lyhenee ainakin hinauksen alkuvaiheen aikana. Hinausvoima muuttuu ajovauhdin mukana. Lähde: SIL