Kärsämäen kunta ylläpitää kenttää

torstai 01.04.2021
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT VEIKKO KARASVIRTA
Kentän pinta on riittävän sileä pienipyöräisillekin koneille. Reunaesteet on karsittu kiitotien molemmin puolin leveältä vyöhykkeeltä. Kuva on otettu kiitotien 27 suunnasta. Kuva: Veikko Karasvirta

Kärsämäellä on viime vuosina rakennettu paljon ja saatu lisää työpaikkoja. Pikkuinen Kärsämäki on helposti saavutettavissa, sillä se sijaitsee isojen teiden solmukohdassa ja lentokenttäkin sijaitsee taajaman vieressä.

Kärsämäen kenttä on rakennettu vuonna 1976 talkoovoimin. Työn suuruutta kuvaa Eino Ylitalon mukaan se, että kaivuumassoja levitettiin ja tasoitettiin kaivuukaluston ja lähes 100 traktorin voimin. Nykyään Kärsämäen kunta tukee kentän kunnossapitotöitä eli talvisin aurausta, kesällä niittämistä ja lanausta. Tähän asti ne on tehty ilmailijoiden voimin pelkästään talkoilla.

–Täytyy nostaa hattua kentän omistajalle, Kärsämäen kunnalle, joka on myötämielinen myös ilmailua kohtaan, Kärsämäen kentän uusi päällikkö Eino Ylitalo iloitsee ja toivottaa lentäjät tervetulleiksi Kärsämäelle.
Ylitalo kertoo, että Kärsämäen kenttä on hyvässä kunnossa.

–Kivituhkapinta toimii hyvin myös keväisin. Vaikka routa sulaa, rospuuttoaikaa ei ole, vaan tässä on pystytty operoimaan lähes katkeamattomasti, Ylitalo luonnehtii.

Kärsämäen kentällä ja Pyhäsalmen Ilmailukerho ry:llä on kentän käytöstä sopimus. Pyhäsalmen Ilmailukerhon kone, Cessna 177, on Kärsämäen kentällä. Kone on lähtövalmiudessa läpi vuoden, sillä sitä käytetään SAR-lentoihin. Kerhon koneen lisäksi kentällä majaa pitää muun muassa Ylitalon oma gyrokopteri.

Kenttä sijaitsee keskustan vieressä

Ylitalo pitää sekä Kärsämäen kunnan että kentän sijaintia erinomaisena. Kenttä sijaitsee aivan Kärsämäen keskustan lähellä.

–Täällä kulkee paljon koneita pohjois–etelä-suunnassa ja moni ultralentäjä käy täällä tankkaamassa. Ultran tankkaaminen onnistuu noutamalla bensaa läheiseltä huoltoasemalta, joka on niin lähellä, että siellä voi käydä kävellenkin, Ylitalo kertoo ja lisää, että 100LL:ää voi tankata Pyhäsalmen kentällä.

Kärsämäen sijainti on muutenkin hyvä, sillä Nelostie halkoo keskustaa ja läheltä kulkee myös Kokkola –Kajaani-tie. Ylitalo toteaakin, että Kärsämäellä on hyvä pysähtyä tulipa mistä suunnasta tahansa.

Vireä ja kehittyvä paikkakunta

Vajaan 3000 asukkaan Kärsämäki on pieni mutta pippurinen kunta. Ylitalo kehuu kunnan kehittyneen vireäksi ja eteenpäin meneväksi viimeisten viiden vuoden aikana.

– Tänne on rakennettu paljon ja saatu työpaikkoja lisää. Katukuva on selvästi piristynyt ja yrityksiä on tullut lisää, Ylitalo kiittelee.

Jos matkalennolla poikkeaa Kärsämäellä, kannattaa käydä katsomassa muun muassa Pyhäjoen rannalla sijaitsevaa modernia, käsintehtyä Paanukirkkoa ja ARS-Kärsämäen vuosittaista taidenäyttelyä. Jos haluaa vierailla paikkakunnalla pidempään, majoittua voi kentän lähellä sijaitsevalla Suomela-nimisellä leirintäalueella ja paikkakunnan hotelleissa.

Kärsämäen kentän laskukierroksessa kiitotielle 27 kannattaa huomioida vasemmalla oleva radiomasto. Kuva: Veikko Karasvirta