Kalajoella ihaillaan hiekkasärkkiä ilmasta

maanantai 27.12.2021
TEKSTI TAISTO ALASIMI
KUVAT TAISTO ALASIMI
1200 metrin kiitotie on erittäin hyvässä kunnossa.

Kalajoen lentokenttä rakennettiin hiekkakankaalle pääosin talkootöinä 1991. Vähän myöhemmin saatiin päällyste kunnan ja valtion myötävaikutuksella. Erikoisuutena on päällystetty, kiitotien mittainen ”rullaustie”, joka on tehty autotapahtumia varten.

Kentän omistaa Kalajoen kaupunki. Kalajoen Ilmailukerho ry pitää kentän kunnossa ja vastaa lentopaikan päällikön tehtävistä. Niitä riittää, koska kenttää käytetään monipuolisesti lähes ympäri vuoden. Varsinaista talvikunnossapitoa ei ole. Kiitotie aurataan talvella ammattikoulujen ajokoulutuksia varten sekä kuorma- ja linja-autojen liukkaankelin koulutuksiin.

Upeat maisemat

Kalajoki merenrantahiekkoineen, jokilaaksot, laajat peltoaukiot ja asutus on hienoa katseltavaa ilmasta. Kilometrien mittaiset hiekkarannat muuttuvat jopa yhden päivän aikana, kun merivesi laskee tai nousee nopeasti. Matalan veden aikaan voi nähdä ihmispaljouden kävelemässä kapealla hiekkasärkällä ja uimassa satojen metrien päässä rannasta. Merenpohjan matalat ja syvät paikat näkyvät ylhäältä hyvin.

Laskukierros on kaksipuoleinen. Kun lentää pohjoisesta 05:lle ranta-aluetta mukaillen, voi nähdä hotelleja, vesipuiston, garting-radan, kylpylän ja leirintäalueen ennen kuin ylittää golfkentän.

Pohjoiseen noustessa tulee välittömästi eteen joen kummallekin puolelle sijoittuva Kalajoen kaupunki. Yläjuoksulla näkyy laajat viljelysmaat Suomen suurimpine nautakarja- ja perunantuotantotiloineen. On syytä nousta riittävän korkealle, koska edessä on noin 60 tuulivoimalaa. Ne on huomioitava varsinkin, kun pilvet ovat matalalla. Laajoja tuulivoima-alueita on myös tulossa lisää.

Kalajoelle tullaan yhä useammin omalla, kaksipaikkaisella ultralla. Kalajoki on käyntikohde tai välilaskupaikka matkan jatkuessa esimerkiksi etelästä pohjoiseen ja takaisin. Kalajoki tuntuu olevan sopiva pysähdyspaikka Lapissa käyville keskieurooppalaisillekin.

Vierailevien kerhojen koneet ovat vuosien varrella vähentyneet ja vaihtuneet yksityisomisteisiksi ja korkeampitasoisiksi sekä matkalentojen kannalta nopeammiksi ja edullisemmiksi. Kerhojen yhteiset usean koneen matkalennot Kalajoelle ovat vähentyneet yksityisten lisääntyessä. Isommatkin moottorikoneet ovat nyt enenevässä määrin yksityisiä ja hyvin varusteltuja.

Varjoliito on suosittua

Kerholla on nelipaikkainen moottorikone, Piper 28, jolla kerholaiset lentävät harrastelentoja ja tarkastuslentoja. Kalajoen kerholaiset osallistuvat naapurikerhon kanssa palo- ja SAR-lentotoimintaan heidän Cesna 172:llaan.

Kerhon noin 70 jäsenestä suurin osa on varjoliitäjiä. Opettajia on ollut kolme jo parinkymmenen vuoden ajan. Uusia varjoliitäjiä on koulutettu noin sata. Kokeneimmat heistä ovat osallistuneet kansainvälisiin kilpailuihin sijoittuen hyvin.

Laskuvarjohyppääjät pitävät lentopaikkaa erikoisena, koska lentokentän lisäksi voi hypätä läheiselle rantahietikolle.

Varaukset kannattaa tehdä ajoissa

Majoitus- ja ruokailupaikkoja on paljon kävelymatkan etäisyydellä. Varaukset kannattaa tehdä hyvissä ajoin varsinkin heinäkuussa.

Polttoainetta saa vieressä olevalta huoltoasemalta, portti on siihen tarkoitukseen aina käytettävissä. Kentällä ei ole varsinaisen lentobensiinin jakelua.

Kalajoen kentällä järjestetään esimerkiksi autojen kiihdytysajoja ja muita kokoontumisajoja. Myös Ilmavoimat käy harjoittelemassa kuljetuskoneellaan. Koska kenttä suljetaan muuta käyttöä varten, matkalentäjien kannattaa soittaa etukäteen lentopaikan päällikölle. NOTAM pyritään tekemään hyvissä ajoin, mutta muutokset ovat aina mahdollisia.

Hiekkarannat hotelleineen ovat kävelymatkan etäisyydellä kentästä.