Kaikkien ilmailijoiden liitto

TEKSTI Timo Hyvönen
KUVAT Kirsi Seppälä
Timo Hyvönen

Suomi on hieno maa, sillä meillä on kaikkien ilmailijoiden yhteinen liitto. Olen jo alustavasti tutustunut sekä Viron että Ruotsin ilmailuliittoihin. Meidän liittomme jäsen- ja lajikirjo on ylivertainen naapureihin verrattuna. Se antaa Suomen Ilmailuliitolle erityisen voiman ja mahdollisuuden toimia koko ilmailun edunvalvojana Suomessa hyvässä suhteessa viranomaisiin ja kaupallisiin toimijoihin.  Tämä asema pitää säilyttää ja sitä pitää vahvistaa yhtenäisenä.

Liittomme on pieni ja jo 1000 jäsentä lisää antaisi paljon lisäresursseja. Erityisesti toivon, että saamme nuoret ja lennokkiharrastajat mukaan. Näin voimme varmistaa tämänkin ilmailun mahdollisuudet paremmin. Halusin lähteä vahvasti mukaan liiton toimintaan, sillä uskon pystyväni edistämään yhä parempaa yhteistyötä kaikkien lajien ilmailijoiden kesken. Kaikenlainen ilmailu kiehtoo minua, ja pyydän kaikkia arvostamaan myös muita kuin oman lajin ilmailijoita. Ilmatilaa on meille kaikille, kunhan keskustelemme ja sovimme asioista yhdessä. Minulle saa soittaa, jos jokin asia askarruttaa. Autan mielelläni yhteistyön edistämisessä.

Hallitukseen saatiin nyt vanhan, vankan pohjan rinnalle aivan uudenlaista osaamista drone-, helikopteri-, ammatti- ja sähköilmailusta. Liitolla on hyvät valmiudet hoitaa niitä asioita, joihin yksittäisellä kerholla ei ikinä olisi resursseja. Monet lupasivat liittyä taas liittoon, jos tulen liiton puheenjohtajaksi – nyt on sen aika! Liitto pystyy vaikuttamaan asioihin yllättävän paljon.

Kesästä 2020 näyttää muodostuvan erittäin vilkas tapahtumakesä. Vanhoja ja uusia ilmailutapahtumia on jo ilmoitettu Ilmailuliiton kalenteriin ja lisää mahtuu. Tsekatkaa www.ilmailuliitto.fi ja ilmoittakaa omanne. Nähdään kentillä!

Kirjoittaja aloitti Ilmailuliiton puheenjohtajana 1.1.2020