Jouni Makkonen voitti viime vuoden tapaan sekä varjoliidon PM- että SM-kilpailut. Varjoliidon Pohjoismaiden mestaruuskilpailut järjestettiin elokuun lopussa Ranskassa Laragnessa. Samassa yhteydessä kilpailtiin myös Suomen mestaruudesta.
Viikkoa aiemmin Makkonen voitti samassa paikassa järjestetyt Norwegian, Latvian & Lithuanian Open-kisan.
—Jokainen päivä tuli lennettyä kohtuullisen hyvin, eikä huonoja päiviä sattunut ollenkaan. Se on tärkeää, vaikka FTV-systeemi pistelaskussa pudottaakin huonoimpia sijoituksia pois, Jouni Makkonen kertoo.
Varsinaiseksi menestyksensä salaisuudeksi hän nimeää perinteisen pitkäjänteisyyden; hyvien suoritusten jatkuvuus on avainsana kilpailuissa. Makkonen alkoi varjoliidon vuonna 1991 ja kilpailemisen 2000 luvun taitteessa.
—Tämä on hauska laji. Koska tämä ei ole fyysistä, vanhemmatkin voivat pärjätä. Tässä on pitkä tie, eikä vuodessa olla huipulla, 53-vuotias Makkonen sanoo.
Makkonen lentää vajaat 200 tuntia vuodessa. Harjoittelua edistää se, että avovaimo Taina Takanen hakee hänet aina matkalennoilta kotiin.
Koska Makkonen ei halunnut kesällä Espanjaan, hän jätti EM-kilpailut väliin.
—Ei tässä ole mitään suunnitelmaa, mennään fiilisten mukaan. Voi olla, että lennän Australiassa helmikuussa pari kisaa ja ehkä mennään myös Kolumbiaan, hän kertoo.
35 suomalaista mukana
Nordic Hang and Paragliding Committeen järjestämiin kilpailuihin osallistui 144 kilpailijaa, joista 35 Suomesta.
—Kyseessä ovat avoimet kisat. Nordic Committee järjestää kilpailut kaikille viidelle maalle, Suomelle, Ruotsille, Norjalle, Tanskalle ja Islannille. Kansallisten kiintiöiden ulkopuoliset paikat jaettiin maailmanrankingin mukaan, SM-kilpailuja järjestämässä ollut Tero Lehtinen kertoo.
Hyvä sää mahdollisti useat lennot
Lehtinen kehuu olosuhteita Etelä-Ranskassa, missä järjestetään usein varjoliitokilpailuja.
—Vaikka laji on sääherkkä, lentämään päästiin viitenä päivänä, Lehtinen kertoo.
—Vain harjoituspäivä ja ensimmäinen kilpailupäivä jätettiin pois, kun kova pohjoistuuli esti lennot. Toisen päivän tehtävä keskeytettiin, kun myrskypilvet tulivat lähelle. Kun valtaosa oli laskeutunut, tuli kova tuulirintama, mutta ei sadetta, hän jatkaa.
Ranskan vapaalentoliitto oli kiristänyt turvallisuusvaatimuksia ranskalaisen varjoliitäjän menehtymisen vuoksi. Kilpailuissa lentoja seurattiin sekä kilpailun järjestäjän että kilpailijoiden omilla trackereilla. Ennen starttia varmistettiin, että kaikkien radiot toimivat.
PM, avoin luokka
Kilpailija, maa, siipi, yhteispisteet
- Jouni Makkonen, FIN, Ozone Enzo 3, 3592.0
…
- Sahlström Ari, FIN, Gin Boomerang 12, 3455.0
- Pitkäkoski Sami, FIN, Niviuk Iceapeak X-One, 3423.0
Sport-luokka
- Saebu Gunnar, NOR, Nova Codex, 3225.0,
…
4.Mattila Jarno, FIN, Skywalk Mint2983.0
5.Kostadinov Grisha, FIN, Phi Scala 2 Light, 2966.0
SM, avoin luokka
- Jouni Makkonen, Ozone Enzo 3, 3592.0
- Ari Sahlström, Gin Boomerang 12, 3455.0
- Pitkäkoski Sami, Niviuk Iceapeak X-One, 3423.0
SM, Sport-luokka
- Jarno Mattila, Skywalk Mint, 2983.0
- Kostadinov Grisha, Phi Scala 2 Light, 2966.0
- Keinanen Hermanni, Zoom X2C, 2626.0
Naisten Suomen mestaruus
Suomesta kilpailuun osallistui kaksi naista, Phi Maestro -siivellä lentänyt Hanna Joosia ja Nova Ion 5 lightilla lentänyt Meri-Tuuli Himanen. Joosia palkittiin naisten sarjan Suomen mestaruusmitalilla.