Yhteistyötä ja tarkkuutta
Heinäkuun puolivälissä pidettiin Nummelassa kolmannet Ultrakevytlennon SM-kilpailut. Kisojen tarkoitus on tuoda yhteen ultralentäjiä eri puolilta maata sekä ylläpitää heidän taitojaan.
Lauantain kilpailuaamu alkoi Mäntsälän ilmailukerho MILK ry:n tiloissa pidetyllä briefingillä. SM-kilpailuun oli ilmoittautunut tällä kertaa neljä konekuntaa sekä ulkopuolisena puolalainen kilpailija. Yksipäiväinen kilpailu aloitettiin Air Navigation Race eli ANR-suunnistuskokeella ja sitä jatkettiin maaliinlaskukokeella.
Arvonnan tuloksena ensimmäisinä ANR-reitille lähtivät Sami Viitanen ja Mohammad Rostami-Barouei Zephyrillä sekä Tommi Saaristo ja Tuomas Pikkuaho Faetalla.
SM-kilpailun reitti on 15–25 merimailin (noin 28–46 kilometrin) pituinen. Sen mutkittelevalta väylältä poikkeaminen ANR-kieltoalueelle tietää kilpailijoille virhepisteitä. Niitä rapsahtaa myös, mikäli kone ei saavu portille annetussa ajassa sekunnin marginaalilla – kolme pistettä jokaisesta ajan ylittävästä tai alittavasta sekunnista. Reitti on lennettävä käyttäen suunnistukseen vain kilpailukarttaa, magneettista kompassia, suuntahyrrää ja kelloa. Autopilotin sekä radio-, satelliitti- tai tutkasuunnistuslaitteiden käyttö on kielletty.
Maanopeus kilpailussa on lähtökohtaisesti 80 solmua, mutta näissä kisoissa Faetalle ja Zephyrille keskinopeudeksi annettiin 75 solmua, Eurostarille ja Skyrangerille 70 solmua.
Suunnistuskokeen kahden vierekkäisen reitin lähtöportit olivat Karjalohjalla, josta ne mutkittelivat Tähtelään sekä Inkooseen. Rankka vesikuuro käännytti kuitenkin kaksi ensimmäistä konetta ennen suunnistustehtävän alkua takaisin Nummelaan. Kelin parannuttua kilpailijat saivat uuden mahdollisuuden ja lensivätkin sitten tehtävät läpi.
Hienosäätöä maaliinlaskuilla
Seuraavaksi starttasivat Tom ja Virpi Arppe koneenaan Skyranger sekä Jorma Sipiläinen ja Risto Kesävuori Eurostarilla. Lisäksi ulkopuolisena lensi 3Xtrim 3X47 -koneella Szymon Łukaszyk kartanlukijanaan Wawrzyniec Bieniawski. Vaihtelevasta säästä huolimatta pystyivät kaikki kolme miehistöä lentämään ANR-reitit onnistuneesti.
Tilanne oli suunnistusosuuden jälkeen se, että konekunta Sipiläinen–Kesävuori johti kisaa 138 virhepisteellä, pariskunta Arpen ollessa toisena 870 pisteellä. Seuraavalle konekunnalle Saaristo–Pikkuaho oli sitten ropissut 1 344 pistettä ja Viitanen–Rostami-Baroueille 1 458 virhepistettä.
Maaliinlaskukokeessa tehdään yksi moottorilasku ja kaksi jäljiteltyä pakkolaskua eli laskeudutaan moottori asetettuna tyhjäkäynnille. Laskut suoritetaan 72 metriä pitkälle ja 12 metriä leveälle saralle. Laskeutuminen on tehtävä vedettynä ja virhepisteitä heilahtaa, mikäli koneen pääteline ei osu nollaviivalle.
Myös tämän osion voitti konekunta Sipiläinen–Kesävuori 63,8 virhepisteellä, Viitanen–Rostami-Barouein ollessa 88 pisteellä nyt toisena. Kolmantena oli pariskunta Arppe 97 pisteellä ja neljäntenä Saaristo–Pikkuaho 134 pisteellä. Näin vuoden 2022 Ultralentämisen Suomen mestaruus meni Jorma Sipiläiselle ja Risto Kesävuorelle.
Kuten huomataan, napsahtaa virhepisteitä helposti eniten suunnistuskokeesta, kun taas maaliinlaskukoe on enemmän tuloksen hienosäätöä, sillä voi ratkaista kisan edukseen, mikäli toiseen kilpailijaan on suunnistusosuuden jälkeen eroa vain niukalti. Tällä kertaa parivaljakko Sipiläinen–Kesävuori oli kuitenkin ylivoimainen 201,8 virhepisteellä hopeaa saaneiden Tom ja Virpi Arpen pisteiden ollessa 967.
Matalan kynnyksen kilpailu
Kisojen kiehtovuus perustuu ennen kaikkea suunnistamisen tarkkuuteen ja miehistön yhteisyöhön; miten onnistutaan lentämään sekunnin tarkkuudella lähtöportista maaliviivalle ja pysymään kapeassa, mutkittelevassa väylässä. Maaliinlaskut tuovat sitten vielä omat mausteensa.
Vastaavia kilpailuja pidetään ultrille myös muualla Euroopassa, mutta meillä SM-kilpailu on muodostunut omaksi kansalliseksi kisakseen, johon säännöt ovat laatineet Experimental- ja ultrakevyttoimikunnassa aktiivisesti toimiva Jorma Sucksdorff sekä Armin Züger.
Sucksdorffin mukaan taitoa ylläpitävälle toiminnalle on ultralentämisessä tarvetta ja tämä onkin yksi SM-kisan tarkoitus. Kilpailu on myös suunniteltu siten, että siihen olisi mahdollisimman matala osallistumiskynnys ja koneissa olevien trackereiden ansiosta se pystytään toteuttamaan kevyellä organisaatiolla.
– Reiteillä ei ole lakanoita eikä tarkkailijoita, kuten moottorikoneiden rallyissä, Züger kertoo.
Nummelan kilpailuorganisaation muodostivat kilpailunjohtaja Sucksdorff, suunnistustehtävien johtaja Züger sekä ylituomari Teppo Miettinen; vain maaliinlaskukokeen tarkkailijoiksi tarvittiin muutamia lisäavustajia.
Vuoden päästä SM-kilpailut pidetään Hangossa, jonne toivotaan runsaampaa osanottoa. Eli nyt on ultrapilottien aika laittaa tähtäin ensi kesään ja aloittaa harjoittelu.
Katso Ultrakevytlennon SM-kilpailujen säännöt: https://bit.ly/3PJWQxv
Ilmailupäivän tähtenä DC-3
SM-kisojen kanssa samanaikaiset pidettiin Nummelassa ilmailupäivä, jonka pääjärjestäjinä olivat Cumulus ry ja Mäntsälän ilmailukerho MILK ry sekä avustavana tahona Kevytilmailu ry. Sateet haittasivat jonkin verran myös tämän tapahtuman kävijämäärää. Kentällä vieraili silti mukavasti lapsiperheitä, joiden nuorimmaiset tutustuivat innolla lentokoneisiin ja lensivät simulaattoreilla. Mukana oli ilmailutapahtumien taattu vetonaula DC-3 lennättäen DC-yhdistyksen jäseniä sekä tehden lenkin Oripään Vintage-tapahtumaan.