lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Jo 100 vuotta lentonäytöksiä Helsingin ytimessä

keskiviikko 26.05.2021
TEKSTI TAPIO JUUTINEN JA TIA HÄRKÖNEN
KUVAT SUOMEN ILMAILUMUSEO
Suomen ilmavoimien Caudron C.60 -alkeiskoulukone starttaa yleisön edestä Helsingin kolmansilla ilmailupäivillä 25.03.1927.

 

Pääkaupunkiseudun asukkaat ovat saaneet seurata ilmailun kehitystä kotikaupunkinsa taivaalta jo sata vuotta, sillä sota-aikaa lukuun ottamatta lentonäytökset olivat toistuva tapahtuma 1920–1960-lukujen Helsingin kantakaupungissa. Sitten tuli taukoa. Vuonna 2017 Kaivopuiston lentonäytös hurmasi taas ennätysmäärin ihmisiä ihailemaan esityksiä, ja elokuussa 2021 Kaivopuiston edustalla taiteillaan jälleen.

 

SkyBlazers vuonna 1961 Kaivopuiston edustalla. Kuva: Tor Krause / Suomen Ilmailumuseo.

 

Helsinkiläiset saivat kosketuksen ilmailuun jo keisari Aleksanteri III:n aikana. Ensimmäinen miehitetty kuumailmapallolento Helsingissä tapahtui tiettävästi nykyisen Narikkatorin alueelta vuonna 1886. Lento päättyi ikävä kyllä lentäjä Karl Saksin hukkumiseen Harmajan edustalle.

 

Ensimmäinen Kaivopuistossa ja sen ympäristössä järjestetty merkittävä ilmailun yleisötapahtuma oli kesällä 1920. Ilmailuklubin ja Ilmailuvoimien järjestämässä Lentoviikossa nähtiin muun muassa ensimmäinen Suomessa toteutettu laskuvarjohyppy. Ruotsalainen luutnantti Raoul Thörnblad hyppäsi 500 metrin korkeudesta ja laskeutui veteen Harakan saaren lähistölle.

 

1920-luvulla suosituista ilmavoimien lentäjien pituuslaskukilpailuista Kruunuvuorenselällä tapahtumat laajenivat lopulta ohjelmallisiksi massatapahtumiksi. Yksittäisten taitureiden lisäksi oli 1930-luvulle tultaessa useilla koneilla suoritettava ryhmätaitolento vakiinnuttanut asemansa Ilmailupäivien näytöksissä.

 

Ennen toista maailmansotaa Ilmapuolustusliitto järjesti näytöksiä Katajanokan ja Kaivopuiston lisäksi Hietaniemessä. Vuosina 1950–1955 Suomen Ilmailuliitto järjesti kantakaupungin tuntumassa näytöksiä, joissa lensivät lähes kaikki maassa käytössä olleet konetyypit. Pelottomien ilmasirkustaiteilijoiden lisäksi kymmeniä tuhansia katsojia ihastuttaneiden tapahtumien vetonauloja olivat ilmavoimien Messerschmitt- sekä Vampire-hävittäjälentokoneet.

 

Ensimmäinen Kaivopuistossa järjestetty merkittävä ilmailun yleisötapahtuma oli 1920.

 

Toukokuun 1955 näytös oli vuoteen 2017 mennessä viimeinen laajamittainen, kymmeniä konetyyppejä ilmassa esitellyt Helsingin kantakaupungin lentonäytös. Mukana oli ensi kerran Helsingin lentonäytöshistoriassa myös pyöriväsiipisiä: Imatran Voiman Bell 47 OH-HIA. Ilmailun kokoelma / Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto.

 

Kalliot ovat loistava katselupaikka
Myöhemmin keskustassa ja Kaivopuiston kallioilta on tähyilty useita kotimaisia ja ulkomaisia taitolentoryhmiä. Vuonna 1957 Helsingissä kävivät Britannian Kuninkaallisten ilmavoimien Hawker Hunterit. Keskellä kireää kylmää sotaa paikalla nähtiin amerikkalaiset ryhmät SkyBlazers (1961) ja Blue Angels (1965). Britannian Kuninkaallisten ilmavoimien Red Arrows muistetaan upeasta esityksestään Kaivopuistossa vuonna 1970 ja seuraavan kerran lähes 50 vuotta myöhemmin, kun ryhmä lensi ikimuistoisesti Suomen Ilmailumuseon järjestämässä Kaivopuiston lentonäytöksessä kesällä 2017.

 

Kaivopuistossa on vuosikymmenien aikana nähty useita hävittäjälentokoneita. Kesällä 2017 Kaivopuiston lentonäytöksessä taivaalla esittäytyivät muun muassa Suomen ilmavoimien nykyinen Hornet-hävittäjä sekä HX-hävittäjähankkeen ehdokkaista Boeing F/A-18E Super Hornet, Eurofighter Typhoon sekä Saab JAS 39 Gripen. Kaivopuiston lentonäytöksen 2021 maanäyttelyssä esillä ovat kaikki HX-hankkeen ehdokkaat. Ketkä heistä nähdäänkään ilmassa elokuussa?

 

 

Suomen Ilmailumuseon sivuilta ilmailumuseo.fi löytyy lisää kuvia, tarinoita ja taustoja lentonäytöksistä Helsingissä.

 

Huimapäistä vauhtia johon kamerakin ehtinyt juuri ja juuri mukaan: Lentosirkusta Letov Smolikilla kevään 1951 Kaivopuiston näytöksessä. Siivellä ratsastamassa Raimo Aulio. Ilmailun kokoelma / Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto.