Järvenpään Ilmailukerho juhli 70-vuotista taivaltaan

torstai 19.05.2022
TEKSTI JUKKA RANTANEN
KUVAT Klaus Pellikka Järvenpään Ilmailukerho r.y.
3-D-lennokkien villiä menoa esittelivät pilotit Jona ja Joonis Oksanen.

Järvenpään Ilmailukerho juhli 70-vuotista taivaltaan järjestämällä lennokkien lennätysnäytöksen Järvenpään Liikuntahallissa 7.5.2022.

Mikä olisikaan parempi tapa juhlistaa ilmailukerhon pitkää historiaa, kuin esitellä kerhon toimintaa lennokkien lennätysnäytöksen merkeissä. Järvenpään liikuntahalli loi tapahtumalle erinomaiset puitteet. Yleisö seurasi näytöstä hallin parvelta kuin aitiopaikalta. Näkymä katsomosta oli esteetön myös lapsille, kiitos lasisen kaiteen.

Hitaalla lennollaan yleisössä hämmästystä herättäneet F1M-lennokit kohoamassa kohti Järvenpään Liikuntahallin kattoa.

Kahden kerhon yhteistyö

Lennättäjinä toimivat JIK:in Lennokkikerhon jäsenet, muutama oli lainassa myös Keravan Lennokkikerhosta. Osallistujien ikähaitari todisti jälleen kerran, miten lennokkiharrastus sopii kaiken ikäisille ja lennättämään pääsivät niin kokeneet kuin vasta aloittaneet lennokkipilotit.

Järvenpään Ilmailukerhon puheenjohtaja Raul Rolamo järjesteli kerholaiset varikolle. Lievää jännitystä oli havaittavissa – yleisön edessä lennättäminen kun ei ole ihan jokapäiväistä puuhaa. Puheenjohtaja osallistui itsekin lennättäjänä näytökseen.

SIL-kopterit aloittivat

Tilaisuuden aloitti juniorien SIL-kopteriparvi. Kumimoottorikäyttöiset kopterit nousivat hallin kattoa kohden ja nuoret lennättäjät seurasivat tarkasti oman kopterinsa lentoa. Lennokit luovat onnistumisen iloa, oli sitten kyse alkeislennokista tai huippuluokan kilpailulennokista.

Tilaisuuteen järjestetty juonto piti katsojat ajan tasalla.  Lennokkien lentäessä yleisö sai tietoa eri lennokkiluokkien vaativuudesta ja niiden lennättämiseen liittyvistä asioista, mutta myöskin lennokkikerhon tärkeästä merkityksestä varsinkin harrastuksen alkutaipaleella. Esiteltäviä lennokkeja oli liikuntahallin ilmatilassa lähes jatkuvana virtana, eikä tyhjiä hetkiä päässyt syntymään, kiitos hyvän etukäteissuunnittelun.

Varikkotunnelmaa JIK lennätysnäytöksessä. Etualalla ovat Jona ja Joonis Oksanen, taustalla Petri Oksanen. Oikealla on Risto Hölttä ja tilaisuuden juontaja Jukka Rantanen.

Vapaastilentävät lennokit

Vapaastilentäviä sisälennokkeja esiteltiin alkeislennokeista sisäliidokkien kautta mikrofilmareihin. Alkeislennokkeja edustivat Sky Streak ja Dart. Tuulahduksen ilmailuhistoriaa toivat kaksi ornitopteria eli siipiään räpyttelevää lennokkia. Kolme F1M-luokan lennokkia lensi hallissa yli 4 minuutin lennot, lennättäjinä Matti ja Lauri Wahlström sekä Jukka Lahtinen.

Ulkona lennätettävistä liidokeista esiteltiin Toka:n ja F1Ax:n liitoa. Perussiipilennokeista taivaalla nähtiin kolme Tinttiä ja Sinisiipi. Sinisiipi on suurin piirtein saman ikäinen kuin Järvenpään Ilmailukerho.

Sopwith Pup Jukka Lahtisen ohjastamana.

Radio-ohjattavat lennokit

Rc-lennokkeja esiteltiin kattavasti aina F3B-luokan kisalennokkiin asti. Radio-ohjattujen lennokkien osuuden aloitti kuin toisintona näytöksen alulle, pienten helikopterien yhteislento.

Kahden 3-D-lennokin kimppalento oli villiä menoa, mutta lennättäjät Jona ja Joonis Oksanen olivat kokeneita pilotteja. Mallilennokkeja edusti Sopwith Pup Jukka Lahtisen ohjastamana.

Risto Hölttä ja F3B-luokan kilpailulennokki Rane.

Taitolennon oppitunti

Risto Hölttä järjesti yleisölle yhteistyössä juontajan kanssa taitolennon oppitunnin. Juonto kertoi ensin kulloisenkin taitolentoliikkeen ja Hölttä näytti Click:illään miten liike tehdään – tutuksi tulivat silmukka, pystykäännös, vaakakierre jne. Tilaisuuden lopuksi Hölttä lennätti F3B-luokan Ranellaan MM-kilpailujen alkukierrosohjelman. Lento oli erittäin vaikuttava.

Tilaisuuden lopuksi yleisöllä oli mahdollisuus tutustua lähemmin esiteltyihin lennokkeihin ja keskustella niistä lennokkikerholaisten kanssa.

Me teimme sen!

Helsingin olympiavuonna 1952 perustetussa Järvenpään Ilmailukerhossa voi ilmailua harrastaa kaikissa sen tarjoamissa muodoissa, mutta pääpaino on juniorien drone- ja lennokkitoiminnassa. Ilmailukerhon perustaneet Veikko Asikainen ja Ossi Anttonen olivat hekin innokkaita lennokkiharrastajia, jotka tapasivat sattumalta junamatkan aikana – pojat ystävystyivät ja päättivät perustaa Järvenpään Ilmailukerhon.

Oli hienoa seurata eri ikäisten lennätysnäytökseen osallistuneiden harrastajien iloista yhteistyötä. Kaikilla oli tilaisuudessa vastuualueensa, kaikki saivat lennättää ja kantaa oman panoksensa yhteisen asian puolesta. Hauskaa oli niin katsojilla kuin lennättäjillä. Ei ihme että näytöksen päätyttyä kerhon puheenjohtaja Raul Rolamo vaikutti tyytyväiseltä –  me teimme sen!

Onnea 70-vuotiaalle Järvenpään Ilmailukerholle.

LISÄÄ AIHEESTA