Iso-Britannia kiristää drone-lakeja

keskiviikko 01.08.2018
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Kari Martiala

Dronejen ja lentokoneiden kohtaamiset ja niistä aiheutuneet vaaratilanteet ovat yleistyneet alkuvuonna rankasti Isossa-Britanniassa. Tästä syystä lennokkeja lennättävien kuluttajien täytyy ottaa huomioon uudet lait ja turvamääräykset. Rikkomuksista voi paukkua jopa viiden vuoden linnatuomio.

Ison-Britannian uuden drone-lain mukaan lennokit tulee pitää vähintään kilometrin säteellä lentokentän rajojen ulkopuolella. Lennokkia ei saa lennättää 120 metriä korkeammalla, uutissaitti ITPro kirjoittaa.
Väärinkäytökset voivat johtaa jopa viiden vuoden vankeustuomioihin. Lisäksi lain rikkojalle saatetaan lätkäistä sakot, joiden ylärajaa ei ole määritelty. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asian ratkaiseva tuomari voi nuijankopautuksellaan määrätä sakkojen loppusumman.
Rekisteröintipakko ja ikäraja
Poliisin teknisiä valtuuksia laittoman drone-liikenteen pysäyttämiseksi lisätään, vaikka Britanniassa ei sentään aiota turvautua Amerikan-keinoihin. Yhdysvalloissa poliisi saa joissakin osavaltioissa jopa ampua alas luvattomia tai vaarallisesti lennätettyjä droneja.
Tulevaisuudessa yli 250 gramman painoisen dronen omistajat joutuvat Britanniassa rekisteröimään lennokkinsa. Toistaiseksi laki säätelee kuitenkin vain dronen lentokorkeutta ja lennätystä lentokentän läheisyydessä.
Britannian hallitus saattaa myöhemmin esittää myös ikärajoja lennokin lennätykselle. Jos näin käy, esitys tullaan lisäämään lakiin myöhemmin.
Dronet kasvattavat kansantaloutta
Kuningattaren hallitus ja etunenässä liikenneministeri, paronitar Sugg, myöntää sen, että droneista on kansantaloudelle ja ihmisille monenlaista hyötyä.
- Dronet tarjoavat monia jännittäviä uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Kuitenkin viranomaisten pitää ottaa huomioon se pieni, mutta merkittävä rikollisten joukko, joka käyttää droneja laittomuuksiin. Siksi tarvitaan uusia lakeja ja turvamääräyksiä, joihin myös lennättäjien ikäraja kuuluu, ministeri totesi BBC:lle.
Konsulttitalo PricewaterhouseCoopers arvioi aiemmin tänä vuonna, että droneteknologia voi kasvattaa Britannian kansantaloutta jopa 42 miljardilla punnalla vuoteen 2030 mennessä. Konsulttienkin mukaan alalle tarvitaan kuitenkin tarkempia pelisääntöjä, jotta kansalaisten turvallisuus taataan.