Iris etenee kohti koelentoja – 4d lupaa mullistaa lentojen reitityksen

tiistai 08.10.2019
TEKSTI Markku Pervilä

Euroopassa alkavat piakkoin kokeilut satelliittien välittämistä laajakaistayhteyksistä, jotka toimivat tehokkaammin ja turvallisemmin kuin pilottien ja lennonjohtajien välillä nykyisin käytetyt vhf-radioyhteydet. Antiikin Kreikan sateenkaaren jumalatar Iriksen mukaan nimetty järjestelmä lyhentää lentoreittejä ja vähentää ruuhkia.
Maan ja taivaan yhdistävällä Iriksellä on toinenkin työnimi. Euroopan avaruushallinto ESA:n ja satelliittiyhtiö Inmarsatin asiantuntijat kutsuvat järjestelmää 4d:ksi sen neljän ulottuvuuden mukaan. Nämä ovat pituus- ja leveysasteet, korkeus ja aika.
Iris on ollut tekeillä viitisen vuotta ja ESA:n ja Inmarsatin ohella yhteistyössä on ollut mukana eri kokoisia lentoyhtiöitä ja muita ilmailualan toimijoita. Iristä on kokeiltu paikallisesti liikesuihkukoneilla ja joillakin matkustajakoneiden reittilennoilla.
Inmarsatin varatoimitusjohtaja John Broughton uskoo, että Iriksen kattavammat koelennot aloitetaan ensi vuoden alussa ja että kokeissa on mukana 1-2 vielä nimeämätöntä lentoyhtiötä, Flight Global kirjoittaa.
Reitityksen vallankumous vaatii kaikkia mukaan
Järjestelmä käyttää Inmarsatin olemassa olevaa digitaalista SB-S -satelliittiverkkoa. Honeywell ja Cobham ovat kehittäneet päätelaitteita, jotka voidaan asentaa suoraan Boeingin ja Airbusin lentokoneiden ohjaamoihin tai jälkiasennuksena muihinkin koneisiin. Itse lentokoneen runkoon tarvitsee asentaa vain L-antenni.

Broughtonin mielestä lentojen 4d-reitityksellä saavutetaan skaalaetuja vain silloin, kun kaikki maanosan suuret kansalliset lennonjohdon palvelutarjoajat (ANSP, air navigation service provider) liittyvät Iris-järjestelmään.