In Memoriam: Punainen Pitts muutti Raimo Turusen elämän

keskiviikko 10.04.2024
TEKSTI

Sähköteknikko, lentokapteeni Raimo Turunen nukkui pois 19. lokakuuta 2023, 84-vuoden iässä. Viipurissa vuonna 1939 syntynyt Raimo varttui Lahdessa, jossa hän liittyi Lahden Ilmailukerhoon. Siellä lennokkeja rakennellut nuori mies sai innoituksen taitolentoon näytöksissä esiintyneeltä Erkki Kantoselta.

Turunen aloitti purjelennon Jämillä kesäkuussa 1955. Hän muisteli myöhemmin, kuinka oli kertonut vanhemmilleen lähtevänsä seurakunnan leirille, sillä purjelentokouluun hän tuskin olisi saanut lupaa. Lentokoulutus Jämillä alkoi vielä tuolloin Harakoilla ja tuntumaa lentämiseen haettiin liitokoneiden ”maakiidoilla” sekä ”pompuilla”.

 

Perheen pääkaupunkiin muuton myötä Turunen liittyi Helsingin Ilmailukerhoon. Turunen jatkoi ilmailuharrastustaan aktiivisesti Nummelassa osallistuen purjelentokilpailuihin, toimien purjelennon opettajana sekä myöhemmin myös hinauslentäjänä.

 

Koko ilmailukansan tietoisuuteen Turunen tuli Red Birds -taitolentoryhmän kautta. Aloitettuaan moottorilennon hän ryhtyi rakentamaan omaa Pitts Special -taitolentokonetta vuonna 1971. Turunen olikin erittäin kätevän ja taitavan miehen maineessa. Hän korjasi purjelentokoneita ja käsistä syntyivät kaksitason lisäksi niin kitara kuin Nummelan kentän laitaan oma mökki.

Pitts valmistui Turusen pitämän tarkan kirjanpidon mukaan 2 870 työtunnin jälkeen. Neitsytlennolle hän vei OH-XPB-tunnuksen saaneen koneensa kesäkuussa 1974. Pian alkoivat osastotaitolentoharjoitukset Seppo Saarion kanssa, joka oli aiemmin rakentanut oman Pittsinsä. Nyt nähtiin ensimmäistä kertaa Suomessa kahden samanlaisen taitolentokoneen temppuilevan tarkasti harjoitellussa yhteisohjelmassa. Näytti hurjalta, kun kaksi vastakkaisista suunnista kiitävää konetta vaikuttivat kiepsahtavan toistensa ohi vain senttien päästä. ”Parasta on vapauden tunne ja se, että huomaa saavansa itsensä toimimaan G-voimien alaisena”, Turunen kertoi eräässä haastattelussa.

Muutaman vuoden kuluttua parivaljakkoon liittyi Sepon poika Pekka ja kolmanneksi koneeksi tuli Christen Eagle II. Red Birds Aerobatic Team vieraili myös Ruotsissa, jossa todettiin, ettei vastaavaa oltu nähty koko Euroopassakaan.

 

Kustannukset tulivat harrastepohjalta toimiville lentäjille kuitenkin ajan oloon liian raskaiksi ja ryhmä lopetti toimintansa 1980-luvun puolivälissä.

”Muutit elämäni, mihin suuntaan. Toisaalta toit myös sielullisen yksinäisyyden, viemällä siitä osan”, Turunen kirjoitti pienestä punaisesta lentokoneestaan.

Vaikka lentäminen oli tärkeää, olivat Turuselle aina etusijalla rakkaat lapset Tiina ja Tommi. Muutama vuosi sitten Raimo joutui kokemaan raskaan iskun Tommin menehtyessä äkillisesti sairauskohtaukseen.
Upeat taitolentoesitykset sekä Turusen toiminta Nummelassa veivät myös monen nuoren sielun ilmailulle. Me kentän untuvikot saimme monta kertaa ihastella, kuinka Raimon kaksitason starttia seurasi usein riemukas kiepautus kohti näytöstaivaita.

 

Harri Mustonen