In Memoriam Matti Penttilä 30.11.1942 – 27.9.2021

TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT JARMO HAKALA
Matti Penttilä

Lentotekniikan diplomi-insinööri Matti Penttilä kuoli 27.9.2021 Hyvinkäällä lento-onnettomuudessa. Hän syntyi Helsingissä 30.11.1942 viisilapsisen perheen esikoisena.  Penttilä suoritti varusmiespalveluksensa pioneerijoukoissa Korialla. Hänen sotilasarvonsa oli ilmavoimien reserviluutnantti.

Penttilä valmistui teknisestä korkeakoulusta Otaniemestä 1969. Diplomityönsä hän teki Ilmavoimille, ja työskenteli valmistumisensa jälkeen Ilmavoimien esikunnassa. Penttilä oli vientimiehenä Metexissa 1973–1983, mihin sisältyi vajaan viiden vuoden jakso kaupallisena attaseana Suomen suurlähetystössä Budapestissa.

Vuonna 1983 Penttilä siirtyi Ulkomaankauppaliiton palvelukseen ja 1989 Ilmailuhallitukseen. Penttilä viihtyi työssään lentotekniikan asiantuntijana ja teki pitkän uran ilmailun viranomaistehtävissä. Hän pistäytyi eläkkeelle jäätyäänkin usein tapaamassa vanhoja työkavereitaan. Eläkkeelle Penttilä jäi vuoden 2009 tietämillä.

Hän suoritti purjelentolupakirjan ennen vuotta 1960 ja yksityislentäjän lupakirjan 1967. A2-kurssilla koulukoneena oli PIK-15 Hinu. Molemmissa kouluttajana oli Polyteknikkojen ilmailukerho PIK. Yölentokelpuutuksen hän lensi Ilmailuhallinnon lentokerhossa ja IFR-kelpuutuksen 1995 Finnairin kerhossa. Hinauskelpuutuksen Penttilä lensi PIK-23 Suhinulla.

Kun teekkarit 1964–65 rakensivat PIK-12-purjelentokoneen, Penttilä toimi kerhon rakennuspäällikkönä. Jotta pitkänhuiskea Penttilä mahtui koneeseen, ohjaamosta tehtiin tavanomaista korkeampi. Myöhemmin peruskorjauksen yhteydessä konetta madallettiin. Penttilän johdolla tehtiin 1965 myös PIK 17a-purjelentokoneen eturungon muotit.

Penttilä rakensi myöhemmin Sandibar 35 -moottoripurjeveneen perheen omakotitalon pihassa. Penttilä ja Pekka Niemi rakensivat yhdessä 2008 valmistuneen RV-8-experimental-koneen.

Penttilä osallistui vuosittain experimental-rakentajien lentoretkille Baltiaan. Lisäksi Penttilä ja Jarmo Hakala lensivät yhdessä niin, että kumpikin lensi omilla koneillaan sovittuun määränpäähän. Yksi näistä retkistä tehtiin Venetsiaan saakka. Lentoretkillä he kävivät aina myös syömässä hyvissä ravintoloissa.  Vaikka Penttilä joutui sydänleikkaukseen 2017, ilmailuharrastus jatkui omalla koneella Hakalan toimiessa ”hovilentäjänä”. Tuona kesänä he lensivät yhdessä Varsovaan. Tervehdyttyään Penttilä sai oman lentolupakirjansa voimaan.

Penttilä kuului Jukolan Pilotteihin sekä Hyvinkään, Järvenpään ja Ilmailuhallinnon lentokerhoihin.  Järvenpään kerhon ja Ilmailuliiton jäsen hän oli 27 vuoden ajan.

Penttilä oli naimisissa Tuulan kanssa melkein 55 vuotta. Heillä on poika Iiro ja kaksi lastenlasta. Penttilät viihtyivät konserteissa, erityisesti ooppera oli Matin mieleen. Yhteinen harrastus oli bridgen pelaaminen. Talvisin he kävivät laskettelemassa Alpeilla. Etelä-Afrikassa he kävivät ensimmäisen kerran 1999 ja sen jälkeen melkein vuosittain 20 vuoden ajan. Perhe viihtyi myös mökillä Sipoossa.

Penttilä oli kokenut lentäjä sekä arvostettu lentotekniikan asiantuntija ja käytännön osaaja. Koneiden katsastuksen ja ilmailuharrastuksen myötä hänellä oli laaja tuttavapiiri ympäri Suomea. Monet Penttilän tunteneet ilmailijat kuvailivat häntä rauhalliseksi ja harkitsevaksi lentäjäksi. Penttilä oli hyväntahtoinen ja mukava ihminen, jolta oli helppo kysyä ilmailuun liittyvistä asioista. Hänellä oli erityinen kyky ja tahto kertoa lentotekniikasta ymmärrettävästi riippumatta siitä, millaiset pohjatiedot kysyjällä oli. Muun muassa tätä piirrettä arvostin erityisesti nuorena ilmailunharrastajana. Kaipaamaan jäi perheen ja ystävien lisäksi iso ilmailukavereiden joukko.

Kirsi Seppälä

Kirjoittaja on yksi Matti Penttilän työ- ja lentokerhokavereista Ilmailuhallinnon ajalta.