IN MEMORIAM: Erkki Ilmari ”Kippari” Waldén

TEKSTI
Erkki Walldén

03.04.1927 – 09.02.2020

Erkki Waldén syntyi Petäjävedellä Toivo ja Agnes Waldénin perheen ainoana lapsena.
Lahjakas Erkki Waldén valmistui Lappeenrannassa teknikoksi ja oli pidettynä työnjohtajana Valmet Rautpohjassa koko työuransa vuoteen 1985 asti.

Erkki Waldén liittyi Jyväskylän Purjelentokerhoon vuonna 1942. Hän hakeutui Jämin Ilmailukoulun kursseille ja suoritti purjelennon a-, b- ja c-tutkinnot sekä opettajakurssin.  Asevelvollisuuden hän suoritti Kauhavalla ja Luonetjärvellä. Kutsumanimi Kippari kuvaa lentopoikaa ytimekkäästi. Hän oli tarkka toiminnan kehittäjä ja luotettavan turvallinen kannustaja muille ilmailijoille.

Purjelennon harrastamisen lisäksi Kippari koulutti purjelentäjiä Jyväsjärvellä ja Luonetjärven kentällä sekä toimi yhdistyksen hallintotehtävissä rahastonhoitajana. Tarkkuus raha-asioissa oli ollut ‘puolen pennin tasoa’, eikä nuukuus ollut pahe.

60-luvulla Erkki Waldénin tarmo suuntautui lennokkikerho Cirrukseen. Sen kuuluisat rakenteluillat ja tapahtumat ovat jääneet esimerkeiksi yhteisöllisyyden hyvistä puolista. Kippari hyrräsi harmaalla kuplavolkkarillaan monelle lennokkileirille ja -kilpailuihin. Ilman hänen isällistä huolenpitoaan moni lennokkipoika olisi vailla ainutlaatuista ilmailun kokemussisältöä ja kädentaitoa.

Ikääntyessään Kippari pysytteli ajan hermolla ja jakoi mielipiteensä asioiden tilasta kerhon nuorille vetäjille joskus ihan pyytämättäkin, yleensä kasvotusten. Kippari oli huumorintajuinen osallistuja, ja hän keskusteli mielellään taivasasioistakin kuitenkin vakaumustaan tyrkyttämättä.  Erkki Waldénin voimat ehtyivät ja muistisairaus eteni, kunnes yhdestä sairaalajaksosta tuli viimeinen.

Ilmailun tunnustukset:

SIL:n ansiomerkit
Kultainen nro 43
Hopeinen nro 67
Pronssinen nro 80
The FAI Air Sport Medal -tunnustus erityisesti nuorten ilmailijoiden kasvattaja toimimisesta.
Keski-Suomen Ilmailijat ry:n kunniajäsen

Keski-Suomen Ilmailijat ry