Ilmavoimien Hawk esityslento kunnioittaa Vesivehmaan kentän historiaa lauantain drive-in-lentonäytöksessä 15.8.

perjantai 14.08.2020
TEKSTI
 Ilmavoimien Hawk suihkuharjoituskone, jota kapteeni Sampsa Kaikkonen käyttää esityksessään. Kuva Perttu Karivalo

Vesivehmaan drive-in-lentonäytöksessä 15.8.2020 Ilmavoimien Hawk esityslentäjä kapteeni Sampsa Kaikkonen lentää Ilmavoimien Hawk MK51 suihkuharjoituskonetta, jota käytetään Ilmavoimien hävittäjälentäjäkoulutuksessa.

Vesivehmaan lentokenttä oli sodan aikana Ilmavoimien tärkeimpiä koulutuskeskuksia. Vesivehmaan ja lähiseutujen taivaalla yli 300 ohjaaja sai koulutuksen rintamalaivueisiin puolustamaan Suomen itsenäisyyttä. Vesivehmaan drive-in-lentonäytöksessä esitelläänkin laajasti Ilmavoimien lentokoulutusta. Taivaalla nähdään sodan aikaiset kaksitasokoulukoneet VL Viima II sekä FW-44 Stieglitz. Nämä kaksitasot korvasi Saab 91D Safir, jonka vuorostaan korvasi Valmet Vinka. Kaikki neljä esiintyvät Vesivehmaalla lauantaina.

Ilmavoimien Hawk esityslentäjä Kapteeni Sampsa Kaikkonen on jo toisen polven hävittäjälentäjä Ilmavoimissa. Hänen isänsä lensi aikanaan legendaarista MiG-21BIS hävittäjää Karjalan Lennostossa.

Vesivehmaan lentokentän kiitoradan pituus ei ole riittävä Hawk kaluston turvalliseen operointiin, jonka vuoksi kapteeni Kaikkonen saapuu ilmateitse harjoittelemaan perjantaina ja esiintymään lauantaina Vesivehmaalle.

Vesivehmaa drive-in-lentonäytös 15.8. on lajissaan Suomen ensimmäinen ja se järjestetään vapaaehtoisvoimin. Sisäänpääsy on ilmainen. Lisätiedot ja ohjelma Vesivehmaa drive-in-lentonäytöksestä: www.ilmailupaiva.fi