Ilmailupioneeri Amelie Earhartista Barbie-nukke

torstai 08.03.2018
TEKSTI Kari Martiala
KUVAT Mattel

Leluvalmistaja Mattel julkaisee kansainvälisen naisten päivän kunniaksi oikeita naispuolisia roolimalleja kunnioittavan näköisnukkesarjan. Sarjassa on mukana myös ilmailupioneeri Amelie Earhart, Iltalehti kertoo.

Amelie Earhart (24.7.1897-2.7.1937) oli yhdysvaltalainen ilmailun uranuurtaja ja ensimmäisiä naispuolisia lentäjiä. Hän katosi Tyynellämerellä yrittäessään maailmanympärilentoa.

Barbien roolimallisarja sisältää 17 sekä historiasta että tästä päivästä tutun naisen näköisnuket. Nukkejen esikuvina olevat naiset tulevat erilaisista taustoista ja ovat kukin omalla tavallaan rikkoneet rajoja.

– Tytöt ovat aina voineet Barbie-nukkejen avulla eläytyä erilaisiin rooleihin ja ammatteihin, joten olemme innoissamme voidessamme asettaa valokeilaan elävän elämän roolimalleja muistuttaaksemme tytöille, että heistä voi tulla mitä tahansa, sanoo Barbien varapääjohtaja Lisa McKnight . Nukkesarjan historiallisten naisten sarjassa esiintyvät ilmailupioneeri Amelia Earhart , kuvataiteilija Frida Kahlo ja matemaatikko Katherine Johnson. Nyt julkaistu roolimallisarja on osa vuonna 2015 käynnistettyä Sheroes-ohjelmaa. Sen puitteissa on aiemminkin jaettu tunnustuksia naisille, jotka ovat toimineet tyttöjen mahdollisuuksien laajentamisen puolesta.