lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Ilmailuliitto parantaa ilmailun edellytyksiä

tiistai 02.06.2020
TEKSTI JANNE VASAMA

KOLUMNI

 

Edunvalvonta on yksi Ilmailuliiton tärkeimpiä tehtäviä. Ilmailuliiton edustamat ilmailun lajit ovat valtion- ja kuntien hallinnossa heikosti ymmärrettyjä. Ilmailuliitto on se taho, joka vie asioita eteenpäin virkamiehille ja poliitikoille. Kerhot eivät pysty hoitamaan edunvalvontaa itse, vaan siihen vaaditaan vahva, valtakunnallinen toimija. Edunvalvonta on työtä, joka ei näy useinkaan jäsenistölle ja vaikutukset tulevat hitaasti. Kuitenkin ilman edunvalvontaa ilmailun edellytykset olisivat vaarassa huonontua entisestään. Ilmailuliittoon hallitus ja henkilöstö tulee aktiivisesti tapaamaan poliitikkoja ja ministeriöitä ilmailun edellytysten edistämiseksi. Tämänkaltainen edunvalvonta ei olisi mahdollista, jos Ilmailuliitto ei olisi vahva, valtakunnallinen toimija.

 

Maaliskuussa pidettiin Finlandia-talossa sähköisen ja ekologisen lentämisen seminaari. Seminaarin järjestivät yhdessä MAF Suomi ja Helsingin sähkölentokoneyhdistys. Seminaarin esiintyjäkaarti oli huomionarvoinen. Mukana oli muun muassa USA:sta Ampaire, joka keskittyy tällä hetkellä sähköistämään nykyisiä muutaman hengen lentokoneita matkustajakäyttöön ja ruotsalainen 19-matkustajapaikkaisen lentokoneen valmistaja Heart Aerospace.

 

Lentämistä on viime vuosina demonisoitu isoista päästöistä. Sähköistymisen myötä ilmailusta tulee kuitenkin erittäin ekologista varsinkin laajemmassa kuvassa laskettaessa mukaan myös infran rakentamisen ja ylläpidon päästöt. Sähköinen lentäminen on oikeastaan ainoa tapa liikkua tuottamatta käytännössä lainkaan liikenteen haitallisia pienhiukkaspäästöjä.

 

Norjalainen OSM Aviation lentokoulu ennakkotilasi 60 kappaletta e-Flyer -sähkölentokoneita koulutuskäyttöön. Heidän nykyisen koulukoneensa tuntikustannus on 110 $. Tulevan sähkölentokoneen kustannus on 20 $ tunnilta ja tästä on jo mukana yhdeksän euroa varausta tulevaan akkupaketin vaihtoon. Akun ikääntyminen on siis mukana laskelmassa. Lentokoulu saavuttaa tällä merkittävän kilpailuedun. Vastaava kilpailuetu saavutetaan myös matkustajaliikenteessä. Tämä nykyisiä lentokoneita selvästi edullisempi käyttökustannus on oikeastaan ekologisuutta merkittävämpi syy sähkölentokoneiden tulemiselle. Kysymys on vain aikataulusta.

 

Sähkölentokoneet tulevat aikanaan myös harrasteilmailuun. Niiden vaikutus näkyy hiljaisempina ääninä, ilmailun yleisen hyväksyttävyyden parantumisena, edullisempana lentämisenä ja lupakirjahintoina. Lentokoneet ovat pitkäikäisiä ja harrastelentämisessä alkanevat merkittävästi lisääntyä vasta 2020-luvun loppupuolella käytettyjen koneiden tullessa markkinoille. Ilmailun kustannusten ja lupakirjojen selvä halpeneminen ja lentämisen muuttuminen yhdeksi ekologisemmista liikkumismuodoista ennustaa ilmailulle nykyistä parempaa tulevaisuutta. Voisiko jopa lentoharrastajien määrä kääntyä kasvu uralle monien vuosien alamäen jälkeen. Ensivuoden seminaari on 10.3.2021 ja useita valmistajia on jo ilmoittautunut puhujiksi. Merkatkaa kalentereihinne.

 

Kirjoittaja Janne Vasama on Suomen Ilmailuliiton hallituksen jäsen.

LISÄÄ AIHEESTA