Ilmailuliitto kantaa ilmailun vahvistuvaa soihtua

tiistai 13.06.2023
TEKSTI TIMO HYVÖNEN
Timo Hyvönen, Suomen Ilmailuliitto ry:n puheenjohtaja

Suomen Ilmailuliitto perustettiin vuonna 1919, vuosi Suomen ilmavoimien jälkeen. Lentäjillä oli tarve päästä järjestämään lentokilpailuja, jotka eivät sopineet Ilmavoimien toimintapiiriin. Ilmailuliitto järjestää edelleen monenlaisia lentokilpailuja, ja Ilmavoimat ovat niissä aktiivisesti mukana.

Ensimmäisen ilmailunäytöksen liitto järjesti jo vuonna 1920 Kaivopuiston rannassa. Sen jälkeen päälentonäytöksiä on järjestetty kymmeniä eri puolilla Suomea, myös uudestaan Kaivopuistossa. Tänä vuonna Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään Turussa jo neljättä kertaa.
Ilmailuliitto esitti vuonna 1921 valtiovallalle vetoomuksen edistää lentoliikennettä, sillä Suomen pelättiin jäävän helposti jälkeen yleisestä kansainvälisestä kehityksestä. Onneksi jo vuonna 1923 perustettiin yksityisten sijoittajien voimin Aero Oy, joka alkoi jo seuraavana vuonna lentää vesi- ja suksikoneilla Helsingistä Tallinnaan ja Tukholmaan. Helsinkiin pääsee edelleen vesilentokoneilla. Yhtiöstä kehittyi nopeasti nykyinen Finnair. Onnea satavuotiaalle!

Ilmailun alusta alkaen Ilmailuliitto on ollut Suomen ilmailun aloitteellinen taho ja taannut lentäjäkoulutuksen vaikeinakin aikoina. Suuri osa suomalaisista liikennelentäjistä on tullut ilmailijaksi Ilmailuliiton ylläpitämien ilmailukoulutusten kautta. On aina huojentavaa huomata, että liikennekoneen ohjaimissa istuu purjelentäjä – pitkän linjan ilmailija.

Ilmavoimissa liiton aloitteellinen rooli on ollut merkittävä. Talvisodan sotaohjaajakurssin 84 lentäjäoppilaasta 72 oli käynyt Ilmailuliiton ohjaajakurssin, eikä Kauhavalla ollut aiemmin nähty yhtä hyvää kurssia. Purjelentäjät lentävät paljon myös Ilmavoimien lentokoneita, kuten nykyinen – ja moni aiempikin – Ilmavoimien komentajakin.

Tänä vuonna Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös on Suomen historian ensimmäinen NATO-ajan lentonäytös. Näytökseen osallistuu ilmavoimia yli kymmenestä eri maasta sekä ilmailulajien esittelijöitä lukuisista Ilmailuliiton lajiyhteisöistä. Haluamme näillä lentonäytöksillä muistuttaa ilmailun merkityksestä sodan ja rauhan välineenä, merkittävänä liikennemuotona ja Suomen harvaan asutun maan suurena mahdollisuutena.
Lentonäytöksen lisäksi kesä on täynnä Ilmailuliiton jäsenyhdistysten järjestämiä monenlaisia ilmailutapahtumia, joihin toivotan kaikki tervetulleiksi. Tule tutustumaan ilmailun lajeihin, kokeilemaan niitä itsekin ja vaikkapa yllättämään äitisi ryhtymällä lentäjäksi!

Nähdään ilmailupaikoilla!

Timo Hyvönen