Ilmailuliitossa on laaja lisenssijärjestelmä

keskiviikko 21.08.2024
TEKSTI Jari Lehti, Kirsi Seppälä
KUVAT Suomen Ilmailuliitto ry, Merituuli Kruus
Juhani Hannosella oli heinäkuun loppupuolella reilut 2300. Kuvassa hän nousee trikellä ilmaan Ähtärissä. Kuva: Merituuli Kruus

Lisenssi on lupa harrastaa tai kilpailla

 

Ilmailuliitto myöntää lisenssejä eli todistuksia voimassa olevista luvista ja niihin sidottuja kelpoisuuksia jäsenmaksun maksaneille jäsenilleen. Lisenssiin voi liittyä kelpoisuus, joka määrittelee tarkemmin lisenssinhaltijan oikeudet.

 

Lisenssit voi luokitella karkeasti kansainvälisen ilmailuliiton (Fédération Aéronautique Internationale) FAI-kilpailulisenssiin sekä laskuvarjo- ja lennokkilisensseihin sekä liidinlajien suorituslisensseihin ja kelpoisuuksiin.

 

 

FAI-lisenssi tarvitaan kilpailemiseen
Kilpailijalla pitää olla voimassa oleva FAI-lisenssi ennen kuin hän osallistuu SM-kilpailuihin tai FAI:n alaisiin kilpailuihin tai ennätyksiin. FAI-lisenssin voimassaolo kannattaa tarkistaa ennen kilpailuihin ilmoittautumista ja osallistumista.

 

Ilmailuliiton myöntämät FAI-lisenssit käyvät kaikkiin FAI:n ilmailulajeihin, pienistä kumimoottorilennokeista moottoritaitolentoon.

 

FAI-lisenssi on maksullinen, ja sen voi tilata ja maksaa kätevästi osoitteesta ilmailuliitto.fi valitsemalla ”Kirjaudu jäsenpalveluun”. Kilpailujärjestäjät tarkastavat kilpailijoiden FAI-lisenssit FAI:n sähköisestä järjestelmästä. Oman FAI-lisenssin voimassaolon voi tarkastaa Ilmailuliiton jäsenpalvelusta.

 

 

Lisenssit ovat osa omavalvontajärjestelmää
Laskuvarjo-, ja liidinlisenssejä tarvitaan yleensäkin harrastamiseen joko Suomessa tai ulkomailla. Lisenssit ovat osa turvallisen ja organisoidun harrastustoiminnan omavalvontajärjestelmää.

 

Ulkomailla lisenssejä vaaditaan nähtäväksi lähes poikkeuksetta. Toimivat osaltaan todisteena haltijansa tasosta. Kaikki myönnetyt lisenssit näkyvät jäsenelle jäsenpalvelussa. Jos lisensseissä on ongelmaa olkaa Ilmailuliittoon yhteydessä sähköpostitse sil@ilmailuliitto.fi.

 

Liitto myöntää ”kevyen ilmailun” lisenssejä
Ilmailuliitto myöntää lisenssejä laskuvarjourheiluun sekä kevyemmillä ilma-aluksilla eli liitimillä lentämiseen ja miehittämättömien ilma-alusten eli lennokkien ja dronejen lennättämiseen.

Liidin- ja laskuvarjolisenssejä myönnettiin liitosta ennen vuotta 2011 viranomaisavustustyönä. Määräykset muuttuivat ja pienten koulutusohjelmamuutosten myötä näiden lisenssien myöntäminen jatkui ja jatkuu omavalvontana. Nykyään liitto myöntää liidin-, laskuvarjo- ja kauko-ohjaajan lisenssejä. Viimeisin tarkoittaa käytännössä lennokkeja, viranomaiskielessä miehittämättömiä ilma-aluksia. Rakkaalla lapsella on nykyaikana monta nimeä.

 

Lajeissa on eritasoisia lisenssejä
Liidinlisensseissä on karkeasti kolme haaraa, varjoliitäjien ParaPro (PP) ja riippuliitäjien SafePro (SP) ja pyöräalustaiset liitimet niin sanotut triket.

Laskuvarjolisensseissä on neljä tasoa, A-, B-, C- ja D.

Liidin- ja laskuvarjolisenssien alaluokkina on kelpoisuuksia, kuten kouluttaja- ja tandemkelpoisuuksia liitimillä lisäksi lentoonlähtötapakelpoisuuksia. Lentoonlähtökelpoisuuksia ovat jaloin omalla moottorilla tai hinaten. Lennokkiharrastajille on kaksi eri tasoista lisenssiä, kauko-ohjaajan- ja tutkinnon vastaanottajan lisenssit. lennokkilisenssien kelpoisuudet koostuvat lennokkien alaluokista.

Lennokkien kauko-ohjaajan lisenssiin vaaditun koulutuksen myötä saa tiettyjä erityisoikeuksia lennättää myös muualla kuin virallisilla lennokkikentillä eli sallituilla UAS-alueilla.

Lisensseissä on hakijan tietojen lisäksi voimassaoloja ja myöntämispäivämääriä. Kääntöpuolelle on koottu koodistojen merkityksiä.

 

Kauko-ohjaajan lisenssiin liittyvät kelpoisuudet on tehty karkealla jaottelulla ohjaustavan mukaan kiinteä- ja pyöriväsiipisiin sekä droneihin ja raketteihin. Kuva: Suomen Ilmailuliitto ry

 

Liitäjien lisenssin kääntöpuolella on avattu myös määritteet eri lisensseistä. VTR on varjoliitotrike ja RTR riippuliitotrike.
Kuva: Suomen Ilmailuliitto ry
Laskuvarjokelpoisuuksien lähtökohtana on maailman suurimman laskuvarjo-organisaation, USPA:n (United States Parachute Association) koodisto. Toisella puolella on haltijan tiedot neljässä erivärisessä lisenssikortissa, joita on A, B, C ja D. Kuva: Suomen Ilmailuliitto.ry

 

***

Juhani Hannosella oli heinäkuun loppupuolella reilut 2300. Kuvassa hän nousee trikellä ilmaan Ähtärissä. Kuva: Merituuli Kruus

Hannosen harrastus laajeni riippuliidosta traikkeihin

Teksti: Kirsi Seppälä, kuva Merituuli Kruus

 

Juhani Hannonen käy esimerkiksi ilmailijasta, jolla on paljon lisenssejä. Ähtärin Ilmailijoihin ja Etelä-Pohjanmaan Liitäjiin kuuluva Hannonen aloitti ilmailun vuonna 1990. Nyt 65-vuotiaalla lentäjällä on PP4 SP5 I -2 T/P/TO RTR I -2 -lisenssit.

 

—Aloitin Etelä-Pohjanmaan liitäjissä riippuliidon ja suoritin riippuliitolisenssin. Seuraavaksi lajikseni tuli vuonna 2009 varjoliito, eli suoritin varjoliitolisenssin. Samana vuonna hankin myös moottoroidun varjoliidon eli MOVA-lisenssin siihen. Riippuliidon opekurssin kävin vuonna 2000 Jämijärvellä ja sain opettajakelpuutuksen, Hannonen kertoo.

 

Aikansa varjoliitoa ja moottoroitua varjoliitoa harrastettuaan Hannonen innostui traikeista, eli kolmipyöräisistä pyöräalustaisista liitimistä.

 

—Vuonna 2010 tuli minitraikki ja 2012 kaksipaikkainen traikki. Kun tunteja tuli tarpeeksi, sain matkustajankuljetusoikeuden. Kun tunteja tuli vielä lisää, pääsin traikkien lennonopettajaksi, hän jatkaa.
Traikin lennonopettajana hän otti myös tarkkareita vastaan ”vanhan liiton traikkilentäjiltä” eli 1980-luvulla lentäneiltä. Vuoteen 2011 asti lisenssit uusittiin kahden vuoden välein, mutta sen jälkeen ne ovat olleet voimassa toistaiseksi.

 

 

Ähtärissä on helppo harrastaa
Juhani Hannonen kehuu harrastamisen helppoutta: Ähtärissä, sillä seitsemän kilometrin päässä kotoa on pienlentokenttä.

—Taivaalla on helppo käydä, hän tiivistää.

 

Kentän läheisyys vaikuttaa lentomäärään. Hannosella on jutun kirjoitushetkellä startteja 2332.
—Varjoliitämiseni on vähentynyt, mutta Pallas-Kilpisjärvi-akselillä käyn keväisin lentämässä pari viikkoa. MOVA-lentäminen on taaksejäänyttä elämää, koska se ei sittenkään ollut oma lajini. Riippuliitimellä vapaata lensin viimeksi 2011. Traikit ovat lajini. Kun kenttä on lähellä, pystyn toimimaan yksin. Matkanopeudet ovat erilaiset kuin varjolla tai MOVA:lla. Aika usein minulla on traikissa kyytiläinen mukana. Kustannuksia voi jakaa ja voin tuottaa elämyksiä ihmisille, Hannonen vertailee.

 

Ilmailuliiton lisenssijärjestelmää Hannonen pitää toimivana.
—Lisenssijärjestelmä on erittäin joustava ja kaikki toimii hyvin. Kun tulee epäselvyyksiä, saa aina vastauksen jos ei heti niin parin päivän päästä, Hannonen kiittää.

 

***

 

Kiinnostuitko varjo- tai riippuliidosta tai trikellä lentämisestä? Ilmailuliiton verkkosivuilla voit tutustua eri ilmailulajeihin ja Ilmailuliiton toimintaan. Haluatko mukaan harrastukseen? Etsi sinua lähin ilmailukerho ja liity jäseneksi niin pääset harrastukseen mukaan. Ilmailuliiton jäsenyys kannattaa, sillä yksi jäseneduistamme on vakuutus.