Ilmailuliiton päälentonäytös huipensi ilmailukesän

maanantai 28.09.2020
TEKSTI TAPIO PITKÄNEN
KUVAT MARKO RINTANEN
Woikosken Safirit rivissä. Clas Palmbergin johdolla entisöidyt Safirit ovat komeaa katseltavaa Kauhavalla. Koneilla alkeiskoulutettiin lukuisat lentäjäpolvet Vuosien 1958–1982 välisenä aikana.

 

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Kauhava Air Show 2020 onnistui hyvin. Vastuullisen järjestäjän, Kauhavan Wanhanajan Lentopäivät ry:n haasteet Covid-19-pandemian tuomien muutosten kanssa eivät näkyneet näytösvieraille. Näytöksessä oli laaja kattaus harraste- ja sotilasilmailua.

 

Elokuun 29. – 30. päivinä pidetyn Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksen Kauhava Air Show 2020 valmistelut alkoivat maaliskuussa 2019, jolloin Ilmailuliitto myönsi päälentonäytöksen Kauhavalle. Tapahtuman järjestelyvastuu uskottiin Kauhavan Wanhanajan Lentopäivät ry:lle (KWL), joka on liiton jäsenjärjestö.

 

Kauhavalle oli tavoitteena tuoda Ilmavoimat ja usean muun maan sotilaskalustoa. Kenttä oli miehittämätön lentopaikka, jonka kunnosta ei ollut virallista statusta ja jossa ei ole mittarilähestymismenetelmiä. Yhteydenpito alkoi eri viranomaistahoihin, ja paikallisina yhteistyökumppaneina toimivat Kauhavan lentopaikan omistajan LSK Business Park Oy sekä Kauhavan kaupunki.

 

Lokakuussa 2019 päästiin aloittamaan kiitotien ja asematasoalueiden kuntokartoitus. Mittausperusteena olivat Ilmavoimien sotilasviranomaisyksiköltä saadut raja-arvot. Asiantuntijana tehtävässä toimi pitkän kokemuksen omaava Destia Oy. Näytösvalmisteluja jatkettiin talvella myös etsimällä yhteistyökumppaneita, ja helmikuun lopulla KWL:n edustajat osallistuivat lentonäytösjärjestäjien EAC Convention 2020 -tapahtumaan Brysselissä.

 

 

Korona aiheutti muutoksia

Kun koronavirus alkoi maaliskuussa levitä nopeasti, KWL ja Ilmailuliitto päättivät maaliskuun lopussa siirtää näytöksen elokuun loppuun terveysviranomaisten pandemia-arvioiden perusteella.

 

Valtaosa Suomen kesä- ja heinäkuun yleisötapahtumista peruttiin kesäkuun alkuun mennessä Valtioneuvoston päätösten jälkeen. Myös lähes kaikkialla Euroopassa lentonäytökset ja lentokilpailut oli peruttu. Heinäkuun alussa valtioneuvosto linjasi ulkoilmatapahtumien järjestämisen olevan tietyin reunaehdoin mahdollista elokuussa. Tällä tiedolla tehtiin päätös edetä järjestelyissä. Perusvalmistelut, jossa toimintaorganisaatio oli muodostettu ja yhteiskumppanien mukanaolo oli varmistettu, mahdollistivat sen, että järjestelyissä voitiin edetä kohti tavoitetta viranomaisohjeistusten rajoissa.

 

Heinäkuussa tuli Kauhavalle viestejä suunniteltujen esitysten peruuntumisesta, mikä oli ikävää mutta ei odottamatonta. Koska eurooppalaisilla lentonäytösnäyttämöillä oli hiljaista, meille avautui kuitenkin mahdollisuus keskustella kansainvälisen taitolentoryhmän saamisesta Suomeen. Haasteena oli esiintyjäkaartin saaminen ”punaisilta korona-alueilta” Suomeen. Valtioneuvosto oli aiemmin päättänyt, että päätöksentekoa siirretään paikallisten toimivaltaisten viranomaisten käsiin. Tähän perustuen aloitettiin yhteydenpito aluehallintaviranomaisten kanssa terveyskysymyksissä ja Rajavartiolaitoksen kanssa maahantuloasioihin liittyvissä kysymyksissä. Näin oli tehokas viranomaisyhteistyö käynnistetty monella taholla. Kun sovitun toimintatavan mukaisesti ulkomailta tuleva henkilöstö piti lähtömaassa omaehtoista karanteenia pari viikkoa ja kävi ennen Suomeen lähtöä koronatestissä, oli Suomeen saapuminen mahdollista.

 

Lentonäytös alkaa
Näytösalueen rakentaminen alkoi runsas viikko ennen näytöksen alkamista. Kun esiintyjät saapuivat hyvässä säässä torstain ja harjoituspäivä perjantain aikana Kauhavalle, oli näytöspaikalla kaikki valmista. Kauhavalla oli sovittu erityisjärjestelyistä. Esimerkiksi esiintyjille oli järjestetty hajautetut lepotilat ja esitys-briefingit pidettiin etänä. Myös yleisöalueilla oli poikkeusjärjestelyitä. Maakalustoesittelyt olivat rajoitetumpia kuin yleensä eikä kaikkiin esittelytelttoihin järjestetty yleisökierroksia. Turvakuulutuksilla muistutettiin poikkeusoloista.

 

Ensimmäinen näytöspäivä aukeni pilvipoutaisessa lentosäässä. Näytösohjelma jakaantui kumpanakin päivänä kolmeen osioon. Aluksi esillä olivat Ilmailuliittoon kuuluvat harrasteilmailun lajit. Näytös alkoi ja Suomen lippu saapui paikalle laskuvarjohyppyesityksen mukana. Varjoliitoesitykset, RC-lennokit, taitopurjelentoesitys sekä Suomen taitolentomaajoukkueen lennot täydentyivät Suomen Ilmailuopiston esityksillä huipentuen suomalaisen siviilitaitolentoryhmän Arctic Eaglesin esitykseen.

 

Toisen osion pääteema oli Suomen Ilmavoimat eilen, tänään ja huomenna. Paikalla olivat lentävinä kaikki koulukoneet 1930-luvun lopulta tähän päivään Pyry -harjoitushävittäjää lukuun ottamatta. Ilmassa nähtiin Stiegliz, Viima, Tiger Moth, Woikosken Safirit -osasto, Vinka ja Grob sekä Fouga-pari. DC-yhdistyksen operoima DC-3 lensi jäsenlennätykset molempina päivinä ja toi Kauhavalle tuulahduksen niin Kuljetuslentolaivueen kuin Aeron historiaa.

 

Kolmas osio oli kenties näytöksen odotetuin. Ilmavoimien esityksissä nähtiin Hawk- ja Hornet-soolot sekä Midnight Hawks, jotka kaikki vakuuttivat esityksillään. HX-kandidaateista maanäyttelyssä olivat Eurofighter Typhoon ja Gripen E. Flygvapnetin Gripen C nähtiin taivaalla ja HX-koneista Rafale lensi Suomessa ensimmäistä kertaa sooloesityksen, joka olikin varsin vaikuttava. Lauantain näytöspäivä huipentui The Red Arrows -ryhmän esitykseen, jonka huikea show ei jättänyt ketään kylmäksi. Kauhavan lentonäytös oli ryhmän ensimmäinen lentonäytösesiintyminen tänä vuonna! Varmasti monen katsojan silmät kostuivat, kun Red´sit lensivät varsinaisen ohjelmansa jälkeen ylimääräisenä numerona kiitotien yli sinivalkoiset savut päällä ja onnittelivat näin Suomen Ilmavoimia Hawk-harjoitushävittäjien menestyksekkäästä 40-vuotisesta palveluksesta.

 

Sunnuntai oli ohjelmaltaan lauantain toisinto. Sää oli paikallisesti hiukan parempi ja lauantain kevyeltä sadekuurolta vältyttiin. Gripen E poistui paikalta pari kertaa yleisön edessä kaartaen ja esittäytyi näin ensimmäistä kertaa suomalaisessa lentonäytöksessä sekä maassa että taivaalla.

 

Red Arrows ohilennossa kiitotien 35 päällä. Yhdeksän koneen osastolla on mahdollisuus useisiin eri osastomuotoihin. Osaston ohjaajien päätehtävä on palvella Red Arrowsissa esityslentäjinä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Petri Mäkelän Draken on suihkumoottorilennokki suhteessa 1:5. Petri lennätti varmoin ottein 40-vuoden kokemuksella taidokkaasti rakennettua, Hävittäjälentolaivue 11 väreihin tehtyä lennokkia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Midnight Hawks tiiiviissä muodossa. Osaston ohjaajat palvelevat päätehtävänään ilmataisteluopettajina Hävittäjälentolaivue 41:ssä. Lentäminen Midnight Hawks -osastossa tapahtuu päätyön ohella kutsumustehtävänä. Osaston lentäminen on Red Arrowsin tapaan tasoltaan maailmanluokkaa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Alavuden Laskuvarjourheilijat avasivat näyttävästi lentonäytöksen yhteishypyllä. Suomen lippu saapui paikalle uljaasti lentäen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Phil Lawtonin johdolla entisöity Viima on varustettu tehokkaalla savujärjestelmällä. Kauhavan historiaa täydensivät Esa Passilan entisöimä ”Kuomu Viima” sekä Markku Ropposen Stiegliz. Myös Tiger Moth muistutti ilmavoimissa palvelleista konetyypeistä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lisää lentonäytöksestä

Tunnelmia Kauhavalta

Näytöskoneiden kuvia (kohdassa esiintyjät)