Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksen Vaasa Airshown koki noin 10 000 henkeä. Ilmojen jättiläiset, P3 Orion Saksasta ja A330-tankkeri Hollannista herättivät valtavaa kiinnostusta. Koneisiin sisälle pääsyä jonotettiin sadekuuroista huolimatta kymmeninen metrien mittaisissa jonoissa.
Saksan merivoimien P3-Orion-konetta käytetään merivalvontaan ja sukellusveneiden havainnointiin sekä torjuntaan. Alankomaiden Airbus A330 MRTT -ilmatankkauskone on suunniteltu ilmatankkaukseen ja rahdin kuljettamiseen. Kone voi kuljettaa 111 tonnia polttoainetta ja voi ottaa vielä muutakin rahtia 45 tonnin verran. Matkustajia mahtuisi yli 300.
Näytöksen markkinointijohtaja Joakim Waismaa listasi mainittujen lisäksi kiinnostavimpien joukkoon Woikoski Safirit, Solotürk F 16 -demotiimin, Ruotsin Gripenin sekä paikallisen lentokerhon lentäjän esityksen Pitts S-1SS:llä. Turkin ilmavoimat eivät ole aiemmin esiintyneet suomalaisessa lentonäytöksessä, joten SoloTürk F-16 -hävittäjät olivat odotettuja vieraita.
Yksi ainutlaatuisista hetkistä oli, kun ensi kertaa Suomen historiassa samaan aikaan taivaalla nähtiin maamme nykyinen ja tuleva hävittäjä. Käytöstä poistuvan Hornetin kanssa lensi Suomen tuleva, maailman nykyaikaisin, tutkassa vaikeasti havaittava häivehävittäjä F-35.
Kiitos talkoolaisille
Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään vuosittain niin, että vetovastuussa on liiton jäsenkerho. Ilmailuliitto on harraste-, urheilu- ja yleisilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö, jonka päätehtävä on edunvalvonta. Lentonäytösten ohjelma ja maanäyttely suunnitellaan mahdollisimman monipuoliseksi ja se kattaa niin harrastelajit kuin sotilasilmailunkin. Moni ilmailun harrastaja ja ammattilainen onkin saanut kipinän alalle juuri lentonäytöksessä.
Tämän vuoden päälentonäytös, Vaasa Airshow oli Ilmailuliiton jäsenyhdistyksen Vaasan Lentokerhon voimanponnistus.
—Näytöstä varten on tehty 1,5 vuoden ajan talkoita. Töissä on 100 vapaaehtoista. Näytös ei onnistuisi ilman talkootyötä, Vaasan Lentokerhon puheenjohtaja Max Koskela kiitti.
Ilmailuliiton puheenjohtaja Timo Hyvönen toi lentonäytöksen mediatilaisuudessa esiin suomalaisten lentokenttien ja ilmailukoulutuksen tulevaisuuden. Ilmailuliitto tekee työtä tällä hetkellä muun muassa Ylivieskan ja Lieksa-Nurmeksen kenttien ilmailukäytössä säilyttämisen puolesta. Ilmailuliitto haluaa vahvistaa ilmailukoulutusta, ja on juuri tehnyt sopimuksen koulutuksen digitalisoimisesta Blueskies Aviation Oy:n kanssa.
Harraste- ja urheiluilmailu kiinnosti
Ilmailuliiton teltalla oli monipuolisesti esillä harraste- ja urheiluilmailua, muun muassa purjelentoa, laskuvarjourheilua, varjoliitoa ja kuumailmapallolentoa.
—Lensin ensimmäistä kertaa purjelentosimulaattorilla, mikä tuntui herkemmältä kuin ne simulaattorit, millä liikennelentäjäkurssilla lennän. Hyvin sain kuitenkin tatsin lentämiseen. Kun olen saanut ammatin, voisi purjelento olla harrastemielessä kiva laji, liikennelentäjäksi opiskeleva Meric Topaloglu kertoi lennettyään Vaasan Lentokerhon purjelentosimulaattorilla.
Lentokoneiden rakentaminen ja historia on kiehtovaa. Lentotekniikan kilta kertoi vuonna 1966 perustetun yhdistyksensä toiminnasta. Tavoitteena on Ilmavoimien lentotekniikan perinteiden ylläpito, mitä tehdään ylläpitämällä Gloster Gauntlet -konetta Kymissä sekä Hallinportin ilmailumuseota Keski-Suomessa.
—Lentotekniikka on ala ihmisille, jotka pitävät haasteista, Jukka Laine tiivisti.