Ilmailua rajoitetaan Helsingin seudulla

tiistai 10.07.2018
TEKSTI Trafi
KUVAT Trafi

Ilmailua rajoitetaan Helsingin kaupungissa ja ympäröivällä alueella sunnuntain 15.7.2018 klo 6.00 ja tiistain 17.7.2018 klo 8.00 välisenä aikana. Rajoitus koskee sekä lentoliikennettä että miehittämätöntä ilmailua kuten droneja.

Rajoitukset ovat seuraavat:

• Helsingin kantakaupungin yllä ja Helsinki-Vantaan lennonjohdon lähialueella ilmailu on kokonaan kielletty lukuun ottamatta kaupallista ilmaliikennettä, jonka määränpää tai lähtökenttä on Helsinki-Vantaan lentoasema. (Kartta 1: viitteellinen lentokieltoalue)
  • Helsinkiä ympäröivälle laajemmalle alueelle maanpinnasta Helsinki-Vantaan lennonjohdon ilmatilaan asti asetetaan transponderi- (TMZ), radio- (RMZ) sekä lentosuunnitelmapakko (FPL MZ). Lentosuunnitelma tulee jättää kaksi tuntia ennen aiottua toimintaa. (Kartta 2: lentokieltoalue EFR416A, alueilla B1–B3 lentäminen ja lennättäminen ainoastaan vaatimusten mukaisesti)

Rajoitukset koskevat kaikkea ilmailua mukaan lukien miehittämätön ilmailu. Kartan 1 alueella ei siis saa lennättää esimerkiksi droneja tai muita miehittämättömiä ilma-aluksia ollenkaan. Kartan 2 alueilla B1–B3 lennättäminen on sallittua ainoastaan, kun ottaa huomioon yllämainitut vaatimukset. Poikkeuslupia ei myönnetä.

Rajoitukset eivät koske sotilas-, rajavartio-, poliisi-, tulli-, merenkulku- ja ilmailuviranomaisia eikä pelastustointa, ensihoitopalvelua tai potilaskuljetuksia hoitavia viranomaisia tai heidän määräämiään lentoja silloin, kun näille viranomaisille säädettyjen tehtävien suorittaminen vaatii lentämistä alueella. Rajoitukset eivät myöskään koske kiireellistä lääkintälentotoimintaa helikoptereilla, eikä lentoja, jotka perustuvat Suomea sitovaan kansainväliseen velvoitteeseen.