Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Kauhava Air Show 2020 esittelee laajan kattauksen sotilasilmailua historiasta nykypäivään ja antaa viitteitä tulevien sukupolvien koneiden kehityksestä.
Suomen Ilmavoimien maanäyttelyssä voi tutustua Ilmavoimien pitkään käytössä olleeseen alkeiskoulukoneeseen Vinkaan ja uuteen alkeiskoulukone Grobiin sekä jatkokoulutuskone Hawkiin. Nähtävillä on myös F/A-18 Hornet.
Suomen Ilmavoimat järjesti testaus- ja todennustapahtuman HX Challengen tammi-helmikuussa Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohdassa. Tuolloin testattiin Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Saab Gripen, Lockheed Martin F-35 ja Boeing F/A-18 Super Hornet. Kauhavalla HX-hankkeen koneet ovat lentonäytöskävijöiden erityisen kiinnostuksen kohteena. HX-hankkeen koneisiin voi tutustua sekä maanäyttelyssä että yritysten ständeillä. HX-kandidaatit juoksuttivat perjantaina tietoa tiiviissä tahdissa hävittäjistään ja niiden sopivuudesta Suomen puolustukseen.
Ruotsalaisen Saabin HX-ohjelman kampanjapäällikkö Magnus Skogberg korosti Saabin infossa Suomen ja Ruotsin pitkäaikaista puolustuksellista ja tieteellistä yhteistyötä – Saabin yhteistyökumppaneina ovat niin Aalto yliopisto kuin Tampereen teknologiakeskuskin – sekä sitä, että Saab on tarjonnut myös GlobalEye -koneita Suomelle, mikäli uusiksi hävittäjiksi valitaan Saabin Jas 39 Griepenit. GlobalEye on kehittynyt AEW&C-ratkaisu, joka voidaan valvoa tehokkaasti samaan aikaan ilmatilaa, merta ja maata. Havaintoetäisyys on erittäin pitkä kuten toiminta-aikakin. Kauhavalla on nähtävänä Saabin JAS 39 Griepen C ja D -kalusto sekä GlobalEye.
Rafale Internationalin osastolla esiteltiin Rafalen teknisiä ja operationaalisia ominaisuuksia, joskin osa mielenkiintoisesta esityksestä hukkui lentokoneiden äänten alle – lentonäytökseen valmistautuvalla kentällä kun oltiin. Yhtiö näkee, että Rafalen asejärjestelmä pystyy täyttämään Suomen Ilmavoimien operatiiviset vaatimukset ja varmistaa uskottavan puolustusratkaisun, joka on myöskin kohtuuhintainen vuosikymmenten elinkaarensa aikana. Rafalen etuna heidän mielestään on myös eurooppalaisuus. Yleisöllä on viikonlopun lentonäytöksen aikana mahdollisuus tutustua koneeseen sekä maanäyttelyssä että nähdä koneen suorituskykyjen esittelylento.
Boeingin infossa kerrottiin yhtiön toimittaneen yli 600 Super Hornetia ja 160 Growleria. Näitä – kuten muitakin hävittäjiä – kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Boeingin mukaan Yhdysvallat on varmistanut rahoituksen seuraavan sukupolven Block II kehitysohjelmaan, jotta hävittäjien suorityskyky voidaan viedä seuraavalle tasolle. Tulossa on rungonmyötäiset lisäpolttoainesäiliöt, edistynyt ohjaamojärjestelmä ja lisää kykyjä elektroniseen sodankäyntiin. Super Hornetin seuraava kehitysversio Block III:n elinkaaren kesto tullaan nostamaan 6000 lentotunnista 10 000 lentotuntiin. Tulossa on myös lisääntynyt verkon kapasiteetti, pidempi toimintasäde, paremmat häiveominaisuudet sekä edistynyt ohjaamojärjestelmä ja uudet sensorit.
Boeing perustelee F/A-18 Block III Super Hornetin kykenevän suorittamaan kaikki eri uhkaskenaariossa vaadittavat taistelutehtävät ja että se on maailman taistelutestatuin ja kustannustehokkain monitoimihävittäjä. Tukialuskoneena Super Hornet on suunniteltu operoimaan menestyksekkäästi haastavissa olosuhteissa. Koneessa on Precision Landing Mode (PLM) -ohjelmisto ja sille riittää lyhyt kiitotie; kone voi lähestyä hitaasti ja vajota korkealla vajoamiskulmalla.
Boeingin ja Suomen Ilmavoimien yhteistyö on ollut viimeiset 25 vuotta läheistä F/A-18 Hornet-ohjelman vuoksi. Suomi hankki vuonna 1992 64 F/A-18 hävittäjää; kauppaan kuului myös 3,3, miljardin dollarin teollisen yhteistyön ohjelma. Suomen nykyisten Hornet-hävittäjien infrastruktuurista voitaisiin hyödyntää jopa 60 prosenttia Super Hornetin ja Growlerin toiminnassa. Näin saataisiin säästöjä hävittäjähankinnan ja ylläpidon kustannuksissa. Miehistön kouluttaminen nykyisistä Horneteista Super Hornetteihin kestää vain noin kuukauden huoltohenkilöstön koulutuksen vaatiessa mahdollisesti ainoastaan 120 tuntia.
Lockheed Martinin info alkoi yllättävästi, kun yhtiön Aeronautics-liiketoimintayksikön johtaja Scott Davis aloitti esityksensä sujuvalla suomen kielellä. Pitkän uransa aikana Davis on muun muassa lentänyt 3600 tuntia hävittäjillä, ja toimii nyt Lockheed Martinin Aeronautics-liiketoimintayksikön johtajana Suomessa. F-35 Lightning II ohjelma on esitetty liitteessä tiivistetysti.
HX-kandidaateista myös Kauhavalla on nähtävillä maanäyttelyssä myös Eurofighter Typhoon.