Huuha – varjoliitäjien rinnelentoparatiisi

tiistai 01.12.2020
TEKSTI RIIKKA VILKUNA
KUVAT JUSSI LAINE, TAUNO MONTONEN
Rinne jatkuu kilometrejä länteen (kuvassa vasemmalle) kohti Kyläniemeä. Lossikanavakin on ylitetty.

Huuhan ylläpitäjä on Kotkan Siipiveikot ry ja se on vuokrattu metsäyhtiö Tornatorilta. Paikan taustalla on Tauno Montonen Anttolasta. Hänen energiansa innoittamana paikalliset varjoliitäjät raivasivat talkoilla männiköstä noin 30 metriä korkean rinteen ja rakensivat tasaisen ruohikkostarttipaikan. Tänään Huuha on suosittu näköalapaikka ja luontokohde myös niille, jotka eivät harrasta lentämistä.

Tarkkaa lentämistä. Taustalla siintää paikallinen hiekkaranta.

Rinne sijaitsee Ruokolahden Utulan kylässä ja startin edessä aukeaa Huuhanselkä. 165° on optimi tuulen suunta rinteeseen. Huuhalle suuntavien kannattaakin seurata Hiekkapakan sääasemaa, 135°–200° siellä toiminee Huuhalle. Rinne toimii 4 m/s ylöspäin, yläraja riippuu luonnollisesti lentäjän taidoista ja siiven koosta. Osaavammille lentäjille löytyy Kyläniemen puolelta luonnonstarttipaikkoja.

Kannattaa muistaa, että laskut Huuhalla tehdään starttiin (”toppari”), vaikka tarvittaessa lentäjä voi myös laskeutua startin alarinteeseen tai läheiselle hiekkarannalle. Matala ranta mahdollistaa myös vesilaskun. Startti on noin 100 metriä leveä ja syvyyttä on noin 50 metriä, ja ympärillä on korkeita reunaesteitä, käytännössä mäntymetsää. Paikalliset lentäjät opastavat mielellään vierailijoita, jos topparin teko on päässyt ruostumaan tai lähestymistaktiikka starttiin tuntuu haastavalta.

Hyviä kelejä täällä on periaatteessa vuoden ympäri, poikkeuksen tekee vain jäiden lähdön aika. Huuhan suosio onkin jatkanut kasvuaan, vierailijamäärä kasvaa ja parhaina päivinä näkyy lentäjiä ilmassa toistakymmentä.

Vierailevalta lentäjältä toivotaan hyvää siiven hallintaa, maassa ja ilmassa, ja myös rinnelennon väistämissäännöt on oltava tuoreessa muistissa. Kaikenlaisilla liitimillä voi lentää, kelin huomioiden, eikä instrumentteja tarvita, jos lentäjän tavoite on kehittyä tarkassa lentämisessä. Rinnelentäminen on kuitenkin eri laji kuin korkealla suoritettava matkalentäminen. Huuhalta voi periaatteessa startata vaikka yksin, mutta paikallisen kerhon periaatteita täytyy noudattaa, jotta kaikki sujuu tulevaisuudessakin mukavasti.

Huuha on loistava esimerkki siitä, mitä pienenkin joukon innolla saada aikaan, jos visio on vahva ja suhteet maanomistajaan kunnossa. Rinteen raivaaminen aloitettiin 5.–6.1.2005 ja 10 vuotta meni starttipaikan ja alapuolisen rinteen saamiseen nykykuntoon. Ulkoista rahoitusta on saatu 1000 euroa. Kehitystyö jatkuu silti edelleen!

Vesi startin edessä on matalaa, joten Saimaan päällekin uskaltaa.