Hollanti avaa digitaalisen etälennonjohdon

maanantai 23.12.2019
TEKSTI Markku Pervilä

Hollanti valmistelee Maastrichtin ja Groningenin kenttien siirtymistä digitaaliseen etälennonjohtoon. Lennonjohtopalveluja tarjoava LVNL aikoo aloittaa etälennonjohdon vuonna 2021. Aluksi kenttien liikennettä valvotaan Amsterdamista Schipholin lentokentän tornista.
Hollantilaiset ottavat käyttöön Saabin etälennonjohtoon erikoistuneen liiketoimintayksikkö SDATS:in teknologiat ja digitaaliset järjestelmät. Ruotsalaiset ovat tehneet kumppanuudesta 20-vuotisen sopimuksen LVNL:n (Luchtverkeersleiding Nederland) kanssa.
- Nyt tehdyn runkospimuksen lisäksi meillä on optio kehittää vastaavia järjestelmiä muillekin kentille Alankomaissa. Kyseessä on ensimmäinen koko valtion kattava sopimus. Toisen sukupolven digitaalisten torniemme ansiosta Alankomaat nousee kertaheitolla etälennonjohdon kärkimaiden joukkoon, SDATS:n johtaja Per Ahl sanoo.
Pohjoismaat ovat etälennonjohdon pioneereja
Ruotsin alueellisilla kentillä etälennonjohtoa on harjoitettu jo jonkin aikaa. Samoin Norjassa sikäläinen Avinor kokeili viime syksynä onnistuneesti etälennonjohtoa. Bodøn aluelennonjohdon ohjaama koelento laskeutui turvallisesti Norjan merellä sijaitsevalle Røstin saarikentälle 19. lokakuuta.