Helmikuussa Etelä-Koreassa pidetyn varjoliitäjien kansainvälisen CIVL-kokouksen merkittävin päätös oli uuden alalajin Hike & Fly muodostaminen.
CIVL Hike Fly -työryhmän puheenjohtajaksi valittiin Ranskan delegaatti Thomas Senac; kokouksessa hän esitteli vuotta aiemmin nimetyn työryhmänsä työn tuloksena Hike & Fly -alalajin määritelmän, säännöt kilpailuille ja ranking-järjestelmälle. Senac innosti kokouksen osallistujia levittämään tietoa Hike & Fly -kisamuodosta. Hän kertoi saaneensa tiedon jo kolmelta kisajärjestäjältä ”vaella ja lennä” kisojen järjestämisestä vuoden 2024 aikana. Senac kuvaa Hike & Fly -kilpailumuodon olevan hyvin joustava siten, että kisoja voidaan järjestää päiväkohtaisina, useampi päiväisenä tai 1–2 viikkoa kestävinä sekä eri lähtötavoilla. CIVL päätti kannustuksen vuoksi olla perimättä vuoden 2024 aikana kisojen järjestäjältä FAI2-maksua. CIVL-kisakalenteriin voi ilmoittaa Hike & Fly -kilpailuja jo kaudelle 2024.
Paluu juurille – Hike & Fly
Moderni varjoliito sai alkunsa 1978 Ranskan Mieussyssä, jossa vuorikiipeilijät kokeilivat sen aikaisia liitolaskuvarjoja vuorelta laskeutumismenetelmänä.
Hike & Fly -harrastusmuodot vaihtelevat kuntoilusta — kuten kerholentäjien yhdessä vuorelle kiipeämisestä viikonloppuisin tai ennen työpäivää kiipeämisestä vuorelle ja laaksoon lentämisestä, aina Red Bull X-Alps- tai X-Pyr -tyylisiin, lähes kaksi viikkoa kestäviin seikkailukisoihin.
Kaksi kertaa Red Bull X-Alps -kilpailuun osallistunut Jouni Makkonen huomauttaa Hike & Flyn olevan uusvanha laji, jossa palataan varjoliidon juurille. Koska lajissa käytetään kevytvarusteita, Makkonen korostaa turvallisuuden tärkeyttä. Esimerkiksi valjaissa tulee olla starttitavasta ja vaihtelevista starttipaikoista johtuen riittävästi suojaa lantiolle ja alaselälle.
Hän kertoo kevyiden varusteiden olleen aina tärkeitä ja huomioi erityisesti valjaisiin mahtuvien kävelysauvojen tärkeyden vuorelle kiipeämisessä. Toinen huomiota vaativa asia on nestehuolto.
Hike & Fly -välineisiin perehtynyt Sami Pitkäkoski yhtyy Makkosen näkemykseen välineiden alhaisen painon merkityksestä lajin suosion kasvulle. Nykyaikainen siipi, valjaat, varavarjo ja kypärä paketti painavat noin yhdeksän kiloa aiemman18 kilon sijaan.
Kevytsiivet ovat EN-C- ja EN-D-luokiteltuja sekä mahdollistavat vaikkapa perhostelutekniikalla tarkasti laskeutumisen iltapäivällä vuorelle. Tämä mahdollistaa seuraavana päivänä reitillä jatkamisen, kun termiikkinen toiminta vuorella alkaa.
—H&F-kevytsiivet kestävät perinteisiä paremmin kovaa käskyttämistä ja ovat helpompia startata vaikeammistakin paikoista, joskus joudutaan starttaamaan kivikkoisilta tai todella jyrkiltä rinteiltä, Pitkäkoski tiivistää.
Pitkäkoski arvioi Hike & Fly -kilpailuissa kisoissa nähtävän jatkossa sääbriefauksia ja kisareiteille kokoontumispaikkoja yöpymiseen.
Makkonen kuitenkin huomauttaa, että Hike & Fly -kilpailuissa vastuu lentämisestä ja reittivalinnoista on täysin pilotilla. Laji eroaa tässä suhteessa merkittävästi tavallisista matkalentokilpailuista, joissa kisaorganisaatiolla on vastuuta huomioida reittipisteiden valinnassa sääennusteet ja tiedot paikallisista olosuhteista.
Varusteiden turvallisuuden lisäksi myös nesteytyksestä huolehtiminen on tärkeää.
—Suoraan puroista voi tietysti juoda ylempänä, mutta vuorelle lähtiessä on hyvä miettiä nesteytys, Makkonen toteaa.
Pilotit käyttävät hiilifilttereitä juoksevan veden puhdistamiseen.
Suosio on kasvanut
Hike & Fly -alalajin suosioon on vaikuttanut kevytvarusteiden ilmaantuminen materiaalien kehittymisen myötä. Jo kymmenen vuotta sitten näitä oli tarjolla. Liitäjät kuntoilivat ennen työpäivää kiipeämällä lähivuorelle ja laskeutumalla laaksoon. Korona-aikana esimerkiksi italiassa Hike & Fly mahdollisti kuntoilun ulkona.
Usein vuoristossa tilanne sään suhteen on sellainen, että laaksossa on plusasteita ja ylhäällä vuorella saattaakin olla lämpötila olla nollassa – tällöin haetaan tasapainoa varusteiden keveyden ja säältä suojaavuuden väliltä. Kannettavia kiloja kertyy helposti.
Kuntoilumuotona Hike & Fly sopii ympärivuotiseksi luonnossa liikkumistavaksi. Kilpailumuotona Hike & Fly mielletään pitkäkestoisena seikkailuna, mutta Thomas Senac korostaa sääntöjen olevan väljät ja sallivan eri tavoin järjestettyjä kisoja.
Suomessa etsitään ensimmäistä järjestäjää, joka ideoi hinauksesta järjestettävästä Hike & Fly -kilpailusta Suomeen sopivan muodon. Jostain pitää lähteä liikkeelle ja järjestäjän kannattaa heti hakea FAI 2 -statusta, jotta suomalaisia pääsee jo Hike & Fly -rankinglistalle.
CIVL-kokous päättää kilpailusäännöistä
Kaksipäiväisessä CIVL-yleiskokouksessa päätetään lajin kilpailusääntöihin vuosittain ehdotetuista muutoksista varjo- ja riippuliidossa. Merkittäviä kokouksessa tehtyjä päätöksiä olivat MM-kilpailuiden jatkaminen ilman erillisesti järjestettävää joukkuekilpailua, paikkojen lisääminen jonkin verran naisille arvokilpailuihin sekä Ruotsin ehdotuksesta äitiyslomalla tai vanpainvapaalla olevan pilotin maailmanrankingpisteiden jäädyttäminen hakemuksesta.
Yleiskokouksessa käsiteltiin 95 asiaa. Muutosehdotuksia tehneet maat vetivät osan tekemistään ehdotuksista pois yleiskokousta edeltävien työryhmäpäivien keskusteluissa. Huomionarvoista on se, että CIVLn työryhmät toimivat nykyään ympäri vuoden ja jäsenmaa voi ehdottaa näihin työryhmiin asiantuntijajäseniään. Tässä alustana toimii Basecamp-sovellus. Vaikuttamismahdollisuuksia on monia, joista tärkein on Yleiskokous.
Koreoiden aselepo vaikuttaa lentämiseen
Etelä korean varjoliitoyhdistyksen puheenjohtaja Gin Seok Song kertoi Munyeongin olevan heidän tärkein matkalentokilpailujen järjestämispaikka. Hän kertoo informoivansa ennen kilpailuja läheistä amerikkalaista lentotukikohtaa tulossa olevien kilpailutehtävien reiteistä ja tekevänsä NOTAMin päivittäin kilpailujen ajan. Etelä-Koreassa on paljon sotilaslentotoimintaa, koska Korean sodan osapuolet ovat tehneet vain aselevon 27.7.1953 Etelä-Korean ja Pohjois-Korean välillä – ei rauhan sopimusta.
Kokouksessa todettiin vuoden aikana lennetyt maailman- ja maanosaennätykset sekä palkittiin ansioituneita pilotteja liidinlajien kehittämiseksi tehdystä työstä.
Kokousasioiden lisäksi delegaatit tutustuivat Etelä-Koreaan. CIVL-kokouksen virallisella illallisella kulttuuriohjelmaksi järjestäjä oli valinnut Etelä-Korealaisen keittoruokiin sopivan maustesekoitustahnan valmistamisen. Tahna paranee ajan kanssa.
Alaraudanjoki edusti Suomea ja Ruotsia
Kirjoittaja on rovaniemeläinen varjoliitäjä Esa Alaraudanjoki ja Jääkarhujen varjoliitoseuran puheenjohtaja. Hän on jäsenenä useissa suomalaisissa varjoliitoseuroissa ja toimii Suomen CIVL-delegaattina.
Alaraudanjoki osallistui FAI:n vapaalennon komitean, CIVL, yleiskokoukseen Suomen delegaattina ja äänesti proxy-valtakirjalla myös Ruotsin puolesta.
Osallistujat toivottivat tervetulleiksi CIVL:in presidentti William Hughesin, Korean ilmailuyhdistyksen presidentti Park Chan Dukin, Korean varjoliitoyhdistyksen puheenjohtaja Gin Seok Songin ja etäyhteydellä FAI:n pääsihteeri Markus Haggeneyn Lausannesta. Seuraava 2025 CIVL-yleiskokous pidetään Budvassa, Montenegrossa.
Lisätietoja
CIVL-kilpailukalenteri