Harrasteilmailu murroksessa

maanantai 27.12.2021
TEKSTI JARMO LINDBERG
Jarmo Lindberg

Harrasteilmailijat 1970-luvulla edustivat meille vanhemmille ilmailijoille tuttuja lajeja: lennokkitoiminta, purjelento, ilmapallot, moottorilento, laskuvarjohyppy ja rakentaminen. Harrastajia oli paljon, kurssit olivat suuria ja kerhotyö aktiivista. Tai sitten aika on vain kullannut muistot. Näin ei kuitenkaan taida olla, sillä tilastot vahvistavat tiedot takavuosien aktiviteeteista.

Ilmailun harrastusmahdollisuudet olivat melko hyvät ja ne antoivat useille nuorille mahdollisuuden kokeilla, onko ilmailu se oma juttu harrastuksena tai jopa ammattina. Miten on nyt? Viime vuosikymmenien aikana harrastajamäärät ovat laskeneet perinteisissä lajeissa. Syitä on monia mm harrastuskustannusten nousu, regulaation lisääntyminen, ilmatilan muutokset, talkootyön verotus ja siitä johtuva kerhotyön muutos.

Viime vuosikymmenien aikana uudet lajit kuten ultrakevyet, varjoliito, dronet ja simulaattorit ovat nousussa ja harrastajamäärät voimakkaassakin kasvussa. Jotkut uusien lajien harrastajat eivät miellä itseään ilmailijoiksi ja ilmailun harrastajiksi, vaan heidän ensisijaiset intressinsä saattavat olla aivan muualla. Ilmailuliitto tukee sekä perinteisten lajien harrastajia että toivottaa uusien lajien harrastajat tervetulleiksi ilmailun pariin. Meille kaikille olisi hyödyllistä, jos harrastajat rekisteröityisivät liiton jäseniksi. Näin meillä olisi nykyistä tarkempi kuva harrastajakentästä ja paremmat edellytykset tukea harrastajia.

Malmin lentokentän epävarma tilanne on jo vaikuttanut perinteisten lajien harrastusmahdollisuuksiin Etelä-Suomessa. Pääkaupunkiseudulla mm moottorilentäjien ja laskuvarjohyppääjien harrastusedellytykset ovat jo menneet. Malmin toimintoja on vaikea siirtää muille kentille, koska niillä ei ole kapasiteettiä ja palveluja lisäkoneille. Myös ympäristöluvat saattavat estää ilmailutoiminnan kasvattamisen uusissa kohteissa. Malmilla vuosia toimineet ilmailuyrittäjät ja -kouluttajat ovat siirtymisen sijasta alkaneet ajaa toimintaansa alas. Tämä kaikki kiihdyttää perinteisen ilmailuharrastuksen hiipumista Etelä-Suomessa.

Malmin tilanne kiihdyttää ilmailun harrastajarakenteen muutosta, koska perinteisten lajien harrastajien määrä laskee uusien lajien harrastajamäärien jatkaessa kasvuaan. 1970-lukuun verrattuna tänä päivänä on vaikeampi harrastaa perinteisiä ilmailulajeja, mutta harrastajakenttä on monipuolistunut. Teknologia ja digitalisoituminen antavat uudenlaisia mahdollisuuksia kokea ilmailun iloja, vaikka jotkut eivät lajiaan nyt edes niin ilmailuksi kokisikaan. Tämä on hieno asia, mutta samalla on syytä olla huolissaan perinteisten ilmailulajien tulevaisuudesta. Voisiko kehittyvä sähkölentäminen olla tie uuteen nousuun?

Toivottavasti perinteisten ilmailulajien harrastajilla on tulevaisuudessakin mahdollisuudet itse kokeilla, onko ilmailu se oma juttu harrastuksena tai jopa ammattinakin, sillä ilmailu on hienoa puuhaa!

Jarmo Lindberg

Kirjoittaja on Suomen Ilmailuliiton hallituksen jäsen.