Googlen drone sai FAA:lta kaupalliset luvat USA:ssa

perjantai 03.05.2019
TEKSTI Markku Pervilä

Lennokkiyhtiö Wing Aviation on saanut luvan aloittaa kaupalliset drone-jakelut Yhdysvalloissa. Maan ilmailuhallinto FAA myönsi huhtikuun lopussa Wingille toimiluvan kuljettaa paketteja miehittämättömillä lennokeilla Blacksburgissa Virginian osavaltiossa.
It-gorilla Googlen omistama Wing Aviation on osa tulevaisuuden teknologioita kehittelevää Gooogle X -hanketta. Lennokkijakelua on viety eteenpäin yhdessä Virginia Techin MAAP (Mid-Atlantic Aviation Partnership) -kumppanuuden kanssa. Teknillinen korkeakoulu avittaa MAAP:illa yrityksiä saamaan ilmailuviranomaisilta toimiluvat miehittämättömille lennokeille myös tiheästi asutuilla alueilla.
Liikenneministeriöllä on puolestaan oma ohjelma, jolla se kouluttaa dronepilotteja. Wing on osallistunut tähänkin hankkeeseen.

- FAA:n toimiluvat ovat merkittävä askel dronejen turvallisen käytön kokeiluihin. Myös teknologian kehittyessä lentoturvallisuus on aina tärkein prioriteettimme, Yhdysvaltain liikenneministeri Elaine L. Chao sanoi tiedotustilaisuudessa FlyingMagin mukaan.