lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Finnairin Airbus A350: Kaivopuiston kierros vuonna 2017

keskiviikko 26.05.2021
TEKSTI ILKKA KANGASTALO
KUVAT MIKKO MALINIEMI JA FINNAIR
Finnairin Airbus A350 nähtiin Kaivopuiston lentonäytöksessä vuonna 2017. Kuva: Mikko Maliniemi

Se oli lento, jolle olisi ollut lähtijöitä. Finnairin Airbus A350 kaarteli Kaivopuiston lentonäytöksen jättiyleisön edessä kesäkuussa 2017. Komea näky jäi monelle mieleen.

 

Idea lähti Ilmailumuseolta. Tuolloinen museonjohtaja Markku Kyyrönen ehdotti Finnairin lentotoiminnan johtaja Jari Paajaselle A350:n näytöslentoa Kaivopuiston lentonäytöksessä.

 

Aivan joka puolella Finnairia ei aluksi oikein lämmetty ajatukselle, mutta lentotoimintaryhmää ei tarvinnut kahdesti mukaan houkutella.

 

–Valtava innostuminenhan siinä oli, kun ideasta kuultiin, olisipa mahtavaa päästä kokeilemaan tuollaistakin, muistelee Finnairin lentokapteeni Marko Valtonen.

 

Kyllä kannatti: näytöksen jälkeen kuluttajatutkimusyritys Red Note selvitti, että koko näytöksen ylivoimaisesti suurin huomioarvo oli A350:n esityksellä. Suurikokoinen lentokone olikin ilta-auringossa mahtava näky.

 

–Käytiin ensin läpi iso määrä dokumentteja, koska ei ole tällaista ennen tehty. Airbusilla on onneksi hyvät ohjeet tähän. Seuraava vaihe oli miehistön kerääminen. Näytöslento lennettiin Airbusin ohjeistuksen mukaisesti kolmella lentäjällä, Valtonen kertoo.

 

Näytösohjelmaan valittiin kokeneita lentäjiä. Valtonen on edelleenkin Finnairin A330/A350 -ryhmän pääohjaaja, lennon kaksi muuta ohjaajaa olivat Tommi Vänskä ja Arto Pellinen.

 

Näytösohjelmaan valittiin kokeneita lentäjiä: Arto Pellinen, Marko Valtonen ja Tommi Vänskä. Kuva: Finnair

 

Tarkasti suunniteltu lento

– Kun oli miehistö valittu, ryhdyttiin suunnittelemaan lento-ohjelmaa, istuttiin alas ja vähän tyyliin tupakkiaskin kanteen piirreltiin erilaisia kuviota mitä isolla lentsikalla voisi tehdä näyttävästi ja mahdollisimman pienessä tilassa. Kun ohjelma oli valmis, käytiin simussa testaamassa, miltä se tuntuu.

 

Airbus on julkaissut ohjeen näytöslentämistä varten ja sen pohjalta operoitiin myös Kaivopuiston lento. Suunnitteluvaiheessa ohjelmaa harjoiteltiin kolme neljän tunnin harjoituskertaa simulaattorissa koko miehistöllä.

 

– Harjoiteltiin mahdollisia häiriötilanteita. Suurimpana riskinä nähtiin lintutörmäys, kun kerran melko matalalla lennettiin. Harjoiteltiin myös pakkolasku mereen ja moottorihäiriöitä lennon eri vaiheissa.

 

Lintuja lentää Kaivopuistossa matalalla paljonkin, mutta A350:n lentokorkeudella ei niitä ollut.
Lopputulos oli, että suunniteltu ohjelma on mahdollinen ja turvallinen. Myös Traficom ja lentonäytöksen johtaja Perttu Karivalo kävivät läpi suunnitelman ja hyväksyivät sen.

 

–Riskiarviot tehtiin, käytiin läpi ja tultiin lopputulokseen, että operointi voidaan suorittaa turvallisesti.

 

Wow, nyt mennään!

– Olihan se jännää, naurahtaa Valtonen.
–Ei väärällä tavalla jännää, eikä pelottanut, että mitenköhän käy, mutta kun minullakin on yli 30 vuotta uraa takana Finnairilla, niin en ole ennen päässyt tuolla lailla lentämään yleisön edessä. Olihan se sanoin kuvaamaton se pulssi ja jännitys siinä kohdassa, kun lähdettiin liukuun kohti yleisömerta. Wow, nyt mennään, oli upeat näkymät sieltä. Se valtava yleisömassa, ja kaikki ne veneet näkyi hyvin. Se oli todella vaikuttava kokemus, Valtonen hehkuttaa.

– Harmi ettei ollut sykemittaria, se olisi varmaan ollut korkealla, hän muistelee.

 

–Liukuun kohti esityslinjaa lähdettiin 250 solmun nopeudella, sen jälkeen hidastettiin vähän. Ohjelma lennettiin teline ylhäällä noin 140 solmun nopeudella. Lentokorkeus oli 700 jalkaa.

 

Ilmassa Airbus ehti olla 25 minuuttia ja polttoainetta paloi noin 4000 kiloa.

 

–Lensin koko ohjelman käsin, autokaasu piti nopeuden. Kaarroissa se nosti tehoa vain muutaman prosentin, ei paljoa. 350:n siipi on valtavan hieno.

 

– Ainoa pettymys oli, kun yritettiin saada näytöksessä mahdollisimman paljon meteliä aikaan, mutta tuosta lentsikasta ei saa melua, naureskelee Valtonen.

 

–Ei se ollut vaikeaa, mutta treenaaminen oli äärimmäisen tärkeää. Ei keksitty mitään uusia menetelmiä tietenkään, käsikirjojen mukaan lennettiin. Kun simussa oli harjoiteltu niin ohjelma oli selkärangassa ja miehistön tehtävät olivat selkeät.

 

–Voi kuulostaa hassulta, mutta lennolla Tommi Vänskä hoiti navigoinnin. Kun riittävän monta kertaa ympyrää pyörii, niin sitäkin tarvitaan, muistuttaa Valtonen.

 

Erilaista lentämistä
Lentonäytöksessä esiintyminen poikkeaa tavallisesta lentämisestä.
–On tosin Siperian ja Atlantin päällä lentämisessäkin omat kommervenkkinsä ja koukeronsa. Kaivari oli mukava ja miellyttävä poikkeus.

 

– Minua ei tarvitse kauaa houkutella, jos elokuussa tällainen keikka tulee uudestaan, sanoo Valtonen.
Ohjaamovalokuvia kukaan kolmesta ohjaajasta ei ehtinyt näytöksen aikana ottaa. Matkustajia koneeseen ei otettu, halukkaita olisi kyllä riittänyt.

 

 Tänä vuonna Finnair ei osallistu Kaivari21-lentonäytökseen.

 

Matkustajakoneet näytöksissä

Vastaavaa näytöslentämistä harrastetaan maailmalla jonkin verran. San Franciscossa syksyisin järjestettävän Fleet Weekin lentonäytöksessä on Unitedin Boeing 747 käynyt esiintymässä useanakin vuonna. Lentokonetehtaat vievät kyllä hanakasti esittelykoneita näytöksiin, mutta matkustajakäytössä oleva lentoyhtiön kone on niissä harvinaisempi näky.

 

Valtonen miehistöineen on käynyt A350:lla myös Turussa lentonäytösesiintyjänä vuonna 2019.

 

–Se oli menestys yhtiölle, lennettiin aamulla Aurajoen päällä ja käännyttiin Turun linnalla. Kone oli platalla parkissa ja juteltiin yleisön kanssa. Päivän päätteeksi lennettiin saman tyyppinen ohjelma kuin Kaivarissa, päästiin vähän matalammalle, kun oltiin lentokentällä.

 

Lokakuussa 2015 Finnairin ensimmäinen A350 -yksilö kävi kurvailemassa parinsadan kutsuvieraan kanssa Helsingin päällä siirtolennolla tehtaalta Helsinkiin.