Finnair aikoo kasvattaa konekantansa sataan

keskiviikko 13.11.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Finnair

Finnairilla on julkistanut kunnianhimoisen kuuden vuoden kehitysohjelman, jonka aikana yhtiön konekanta nostetaan noin sataan 3,5-4 miljardin euron hankinnoilla. Samalla yhtiö aikoo kasvaa kannattavasti ja kestävän kehityksen mukaisesti.
Lyhyiden reittien kapearunkoinen konekanta nostetaan noin 70 yksikköön nykyisestä 61 koneesta.  Nykyään Finnairilla on 37 Airbusia ja 24 paikallisliikenteen lentokonetta. Myös pitkän matkan koneiden määrää kasvatetaan noin 30:een. Tällä hetkellä yhtiöllä on kahdeksan Airbus A330-300 -konetta ja 14 A350-900 -konetyyppiä, Flight Global kirjoittaa.
Toimitusjohtaja Topi Manner sanoi yhtiön pääomapäivässä tiistaina, että Finnair siirtyy uuteen kasvuvaiheeseen, jossa painopiste siirretään kannattavuuden kohentamiseen. Samalla Finnair lisää lentojaan kaikkein kannattavimmilla Aasian reiteillä mieluummin kuin etsii uusia kohteita.
Samassa tilaisuudessa kaupallinen johtaja Ole Orver sanoi, että yhtiön uuden strategian toteuttamisessa tarvitaan lisää kalustoa sekä pitkillä lennoilla että Helsingin jatkoyhteyksissä. Orverin mukaan yhtiöllä on parinkymmenen lisäkoneen tarve vuoteen 2025 mennessä. Vanhaa kalustoa korvataan ja uutta hankitaan strategian mukaisesti.

Kuudessa vuodessa jopa neljän miljardin investoinnit
Talousjohtaja Mika Stirkkisen mukaan lentoyhtiön investointitarve kohoaa 3,5-4,0 miljardiin euroon seuraavien kuuden vuoden aikana. Investointien kasvu riippuu tietenkin markkinoiden kehityksestä ja muista tekijöistä.