FAI GAC -kokous Helsingissä

torstai 29.11.2018
TEKSTI Nina Broström
KUVAT Kari Martiala

Suomen Ilmailuliitto isännöi 16.–17. marraskuuta FAI:n yleisilmailun komitean (GAC) vuosikokousta. Helsinkiin saapui runsaat 50 edustajaa puolisoineen.

ANR-KISA

KAKSIHENKINEN MIEHISTÖ lentää annetulla aikataululla kartalle määritetyn väylän läpi. Tavoite on pysyä omassa väylässä ja annetussa aikataulussa. Ajat mitataan sekunnin tarkkuudella ja kaikista poikkeamista tulee virhepisteitä. Elektronisten laitteiden käyttö ei ole sallittu lennon valmistelussa eikä sen aikana.

Lento on lyhyt: lähdöstä maaliin noin 10–20 minuuttia. Kilpailujärjestelmä perustuu karsintalentoihin/pudotusjärjestelmään. Siten miehistö suorittaa ehkä kaksi harjoittelulentoa, sen jälkeen vähintään 2–3 varsinaista lentoa ja, jos menee hyvin, vielä enemmän lentoja. Järjestelmässä voi olla vierekkäisiä väyliä, joissa lentää muita koneita.

Aikamittapisteet ovat vain väylän lähtö- ja maaliviivalla. Piilotettuja aikamittapisteitä ei ole (toisin kuin tarkkuus- tai rallilennoissa). Koneessa on GPS-tallennin, josta lasketaan virhepisteet lennon jälkeen. Reaaliaikaista lennonseurantaa varten käytetään joko erillistä tallenninta tai kilpailijan mobiililaitetta, jossa on siihen tarkoitettu applikaatio.

Katso video ANR:stä
bit.ly/airnavigationracing