F-35 ja ohjukset siivittivät Lockheed Martinin myynnin 23 prosentin kasvuun

sunnuntai 28.04.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Locheed Martin

Vilkkaasti sujuneet ohjuskaupat ja F-35 Lightning II -häivehävittäjien toimitukset nostivat puolustusvälineyhtiö Lockheed Martinin liikevaihdon tammi-maaliskuussa 14,3 miljardiin dollariin. Myynti kasvoi vuoden takaisesta 23 prosenttia ja tulos vieläkin nopeammin. Ensi neljänneksen nettotulos paisui 42 prosenttia ja oli 1,7 miljardia dollaria.
Lockheed Martinin ilmailuliiketoiminnan myynti kasvoi ensi neljänneksellä 1,2 miljardilla dollarilla eli kasvua kertyi vuoden takaisesta 27 prosenttia. Tätä vauhditti ennen kaikkea mainiosti sujunut F-35 -hävittäjäkoneiden myynti. Katsauskaudella yhtiö toimitti häivekoneita kaikkiaan 910 miljoonan dollarin arvosta. Koneyksikköissä mitattuna tämä oli 26 lentokonetta, kun viime vuoden tammi-maaliskuussa luku oli 14 konetta.
Ohjusjärjestelmät ovat Lockheed Martinin toinen valopilkku. Tämän segmentin myynti oli alkuvuonna 673 miljoonaa dollaria eli 40 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Kysynnän kasvusta vastasi varsinkin Yhdysvaltain armeija uusilla täsmäohjuksillaan. Myös uusia, äärimmäisen nopeita eli niin sanottuja hypersonisia ohjuksia myytiin erittäin hyvin, FlightGlobal kirjoittaa.
Lockheed Martinin talousjohtaja Kenneth Possenriede odottaa ohjuskaupan jatkuvan kaikentyyppisissä tuotteissa vakaana koko loppuvuoden.
F-35 on yhtiön kasvun moottori

Yrityksen ydinliiketoimintaa ovat kuitenkin F-35 -häivehävittäjät, joiden myyntiluvut näyttävät erinomaisilta. Näistä lentokoneista ovat kiinnostuneita muutkin maat kuin Yhdysvaltain perinteiset liittolaiset. Tähän joukkoon kuuluu myös Hornetien seuraajaa valmisteleva Suomi.