Esa Passila pelastaa museokoneita

keskiviikko 15.02.2023
TEKSTI Sari Honkasalo
KUVAT Sari Honkasalo, Esa Passila, Esa Passilan kotialbumi
Esa Passila on hyödyntänyt konetta rakentaessaan useiden lentokoneiden osia. Kuva: Sari Honkasalo

 

 

Mynämäkeläinen ilmailuinsinööri ja lentokapteeni, 83-vuotias Esa Passila on hyvin suurella todennäköisyydellä tehnyt Suomen ennätyksen vanhojen ilma-alusten pelastamisessa lentävinä jälkipolville.

 

Hän on saattanut lentokelpoiseksi kuusi konetta, joista kaksi on ilmavoimilta ostettuja sotilaskoneita, jotka on pitänyt muuntaa siviilivaatimusten mukaiseksi. Neljä konetta hän on rakentanut itse, yhden kahteenkin kertaan.

 

– Ei ole kukaan muu niin monta rakentanut eikä tule rakentamaankaan. On tilastollisesti todettu, että noin 85 prosenttia aloitetuista rakennusprojekteista ei koskaan valmistu, hän kertoo.
– Itse olen kyllä valmistanut jokaisen loppuun, mitä olen aloittanut.

 

Passila naurahtaa vanhojen koneiden pelastamisen olevan hulluus, jota on toisinaan itsekin ihmetellyt.
– Mutta perusluonteeni on sellainen, että tykkään entisöidä vanhaa. Olen entisöinyt traktoreja ja autojakin.
Kiinnostus lentokoneisiin syntyi jo lapsuudessa, sillä Esa Passila syntyi talvisodan aattona Kauhavan lentokentän laidalla, ja hankki ilmavoimissa sekä lentoteknisen että lentäjän koulutuksen.

 

Sysäys museokoneiden suuntaan tuli, kun Ilmasotakoulussa oli Passilan varusmiesaikana neljä Messerschmittiä ja Curtiss. Neljä vuotta myöhemmin ne oli myyty metalliromuksi.
– Ajattelin että kuinka voi valtio olla niin tyhmä, ettei säilytä ja museoi sellaisia. Kai silloin jo tein jonkinlaisen päätöksen, että jos minulla joskus on mahdollisuus niitä säilyttää, säilytän.

 

Tämä päätös on tuonut Passilalle erikoisia ja vaiherikkaita kokemuksia. Puolustusministeriöltä ostamallaan Fouga-harjoitushävittäjällä hän kävi kutsuttuna osallistumassa Gorskajan lentonäytöksessä syksyllä 1990.
– Lienee ainoa laillinen lento Neuvostoliittoon Fougalla, Passila arvelee.

 

Kun konetta lähtee rakentamaan alusta asti, edessä on noin 3500 työtuntia ja rahaa kuluu hyvinkin yhden omakotitalon verran.
Passilan viimeisin kymmenen vuotta kestänyt projekti, Piper J 3 Sport Trainer, on juuri valmistumassa. Tavoitteena on saada se katsastetuksi ja koelennolle vielä syksyn aikana.

 

Edellinen kone, Viima, lensi ensilentonsa vuonna 2011, jonka jälkeen Passila mietti, että mitäpä sitä eläkepäivillään muuta tekisi kuin tarttuisi seuraavaan koneeseen.

 

Varastossa oli aiemman projektin kylkiäisinä tullut Piper Cubin runkoputkisto ja siivistä metalliosat pääosin, tosin kaikki enemmän tai vähemmän rutussa.
– Ajattelin kyllä, että kannattaako kun osia puuttuu miljoona, mutta niin vain sitten aloitin.

 

Projektin toteutumista edesauttoi se, että Passila sai valvojaksi porilaisen Sari Aatolaisen.
– Hänen tehtävänsä on katsoa projektin etenemistä. Seuraavaksi hän tekee lopputarkastuksen ja lausunnon ennen ilmailuviranomaisen katsastusta.

 

Piperista tulee täysin uusiksi rakennettu runkoputkistosta lähtien. Passilalla ollut runko oli rutussa takaa, mutta onnekseen hän löysi Vaasasta kaverin, jolla puolestaan oli etuosastaan vaurioitunut runko.
– Hän ehdotti voimien yhdistämistä, sillä hänellä oli siellä hitsari, jolla oli lentokonekelpuutus. Vein runkoni Vaasaan, ja hän sai siitä mitat nokkapäähän ja minä taas tähän mitat häneltä.

 

Valmis runkokin ehti lojua vielä muutaman vuoden ennen kuin Passila lähti rakentamaan sitä eteenpäin.
– Valmis putkisto maksaisi Amerikasta tuotuna 15 000 dollaria, ja ajattelin että on se nyt sen verran arvokas alku, että kannattaa jatkaa.

 

Vanhoista siivistä hän sai metallikorvakkeet, teki siipiin puusalot ja tilasi uudet siipikaaret Amerikasta.

Moottorin hankinnassa oli mukana onnenkantamoinen. Passila oli huoltanut vuosien varrella Raisiossa asuvan henkilön Rallye Club -lentokonetta. Omistaja oli kuollut ilman perillisiä, ja juristi oli löytänyt Passilan nimen koneen huoltopapereista.
– Hän soitti kysyäkseen mitä koneelle pitäisi tehdä, ja sanoin että jos kone tulee myyntiin, olen kiinnostunut ostamaan sen.
Näin lopulta kävikin, ja Passila sai koneesta Piper-projektiinsa moottorin ja potkurin. Laskutelineet ovat peräisin Cessnasta.

 

Piperin rungon verhoilu on ceconite-nimistä keinokuitukangasta. Se on Amerikassa kehitettyä hyvin vahvaa materiaalia, joka kiristetään paikalleen silitysraudalla.
– Kangas lakataan 5–6 kertaa, ja pohjamaalataan hopeajodidimaalilla, joka estää auringonsäteilyn hapertavan vaikutuksen.

 

Lopullisen keltaisen maalin Passila on manannut monta kertaa.
– Se on nätti maali, mutta niin huonosti peittävä, että hopeamaali kuultaa alta, vaikka olen jo kolmeen kertaan maalannut. Jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut valita sininen. No, virheitä tulee ja menee.

 

Osan työvaiheista Esa Passila on tehnyt kotonaan Mynämäessä, osan verstaalla Oripäässä.

 

Esa Passila koekasasi ilmailuystäviensä avulla OH-CPQ-koneen 10.9.2022 omakotitalonsa pihamaalla. Hän totesi, että siivet ja peräsimet sopivat paikoilleen. Kuva: Sari Honkasalo

 

Kesällä 2012 Esa Passila aloitti kuudennen itserakennusprojektinsa. OH-CPA:n kaupan mukana vuonna 1978 tuli ”varaosiksi” hankittu Piper J 3:n vaurioituneet runko, peräsimet ja siivet. Näistä Passila alkoi rakentaa lentävää konetta. Rakentaminen on nyt kestänyt kymmenen vuotta ja kone on koottuna ja koekäytettynä Oripään hallissa. Moottori on Rolls-Royce O 200 ja potkuri juuri peruskorjattu Mc Cauley -metallipotkuri. Laskutelineenä on modifioitu Cessna 170:n teline ja Cleveland-jarrujärjestelmä. Passila verhoili koneen Poly Fiber -menetelmällä. Koneen rekisteritunnus on OH-CPQ. Työaikaa projekti on vienyt noin 3500 tuntia ja rahaa ”omakotitalon hinnan verran”. Projektin valvojana on ollut Sari Aatolainen. Passilan tarkoitus on katsastuttaa kone keväällä 2023, jolloin alkaa koelentovaihe. Kuva: Sari Honkasalo

 

Passilan pelastamia koneita
Viima II B OH-VIF,
Saab 91 D ”Safir” OH-SFH,
Fouga CM 170 ”Magister” OH-FMA,
Klemm 25 D OH-ILL,
Piper J 3 C 65/90 OH-CPA,
Cessna 150 OH-CEE,
Zlin Trener OH-TZA
Piper J 3 OH-CPQ

 

Esa Passila osti Piper J 3–65 C -koneen, jonka rekisteritunnus on OH-CPA, pahoin vaurioituneena vuonna 1978. Hän haki laajan korjausrakennusluvan vuonna 1988 ja rakennustyön valvojaksi nimettiin Elias Viitanen. Esa Passila korjasi rungon, peräsimet, laskutelineen sekä moottoripukin. Hän tarkisti C 65 -moottorin ja osin vauriokorjasi sen. Potkuriksi hän hankki puisen Sensenich W 74FK47 -potkurin. Jarrujärjestelmän hän uusi Cleveland-järjestelmäksi ja mittariston uusilla mittareilla. Koneeseen on asennettu C 90 -moottori peruskorjattuna 10.6.1098. Kone on edelleen lentokelpoinen ja Passilan omistuksessa. Kuva: Esa Passilan kotialbumi

 

Esa Passila osti Kuorevedellä 31.5.1960 pidetystä puolustusministeriön huutokaupasta Viima VI-17 -koneen, jonka rekisteritunnus on OH-VIF. Passila kunnosti sen siviilirekisterikelpoiseksi 1961 ja maalasi Ilmavoimien tunnukset peittoon. Passila lensi sillä samana vuonna lentolupakirjan lentomestari Onni Kuuluvaisen opetuksessa. Vuonna 1965 hän purki ja varastoi koneen, ja aloitti sen täydellisen uudelleen rakentamisen vuonna 2002. Passila hiekkapuhalsi runkoputkiston ja peräsimen, teki särötutkimuksen koneen primäärikorvakkeisiin, teki sauvojen syöpymätarkastukset, rakensi siivistön täysin uusikis, tarkasti primääriosat ja suojamaalasi ne, uusi verhouksen ja lakkasi ja maalasi sen sekä peruskorjasi moottorin. Uudelleenrakennus vaati noin 3600 työtuntia ja ison tukun rahaa. Kone katsastettiin 8.6.2011 ja hyväksyttiin huomautuksitta lentokelpoiseksi koelentoja varten. Kone on lentänyt koelento-ohjelmansa ja osallistunut näytöksiin Turussa 2011 ja Kauhavalla 2020. Lentokunnossa oleva kone on ollut Passilan omistuksessa jo 62 vuoden ajan. Kuva on otettu Oripäässä vuonna 2013. Kuva: Esa Passilan kotialbumi

 

Esa Passila pelasti kesällä 1982 OH-ILL-tunnuksella rekisterlöidyn Klemm 25 D -koneen jäännökset kaatopaikkakuormasta Naantalissa. Hän säilytti konetta ja lahjoitti sen 1983 Lauri Manniselle Ilmajoelle. Siellä kone on rakennettu lentokelpoiseksi ja siis säilyy jälkipolville. Kuva: Matti Kullas

 

Kesällä 1992 Esa Passila osti Neuvostoliitosta Suomeen tuodut koneet Jak 50 ja Jak 52. Koneita ei voitu rekisteröidä Suomeen silloisen Ilmailuhallinnon käsityksen mukaan, joten Passila myi ne vuonna 1993 Ruotsiin. Kuva on otettu Oripäässä 1993. Sikäläinen ilmailuviranomainen on hyväksynyt ne ilma-alusrekisteriin ja ne lentävät siellä. Kuva: Esa Passila
Joulukuussa 1987 puolustusministeriö hyväksyi Esa Passilan ostotarjouksen Fouga CM 170 ”Magister” / FM-37 -koneesta. Passila täytti myyjän vaatimat ehdot ja oli ainoa suomalainen yksityishenkilö, jolle Fouga myytiin. Passila rekisteröi koneen experimental-kategoriaan tunnuksella OH-FMA. Hän auttoi muiden Suomeen jäävien Fougien rekisteröinti- ja koulutustehtävissä. Passila lensi kesällä 1988 tyyppikelpuutuksen Fougaan lentomestari Ari ”Asa” Saarisen opastamana. Passila lensi koneella 126 tuntia, koneen esittelylentoja, lentonäytöksiä, kertausharjoituksia ja muun muassa lentonäytöksessä Leningradin Gorskajassa vunna1990. Nykyisin kone on Museolentoknekerho ry:n omistuksessa. Kuva: Sari Airismeri

 

Turun Lentokerho myi Esa Passilalle syksyllä 1995 muuten romutukseen menossa olleen OH-CEE:ksi rekisteröidyn Cessna 150 K -koneen. Passila purki koneen kokonaan ja peruskorjasi sen moottori mukaan lukien. Samalla hän muutti sen kannuspyöräkoneeksi ja uusi paljon osia, muun muassa tuulilasin ja osan mittareista. Osalle mittareista hän teki perushuollon. Uudelleen maalattuna kone näytti valmistuessaan kuin uudelta, ja näyttää siltä edelleenkin. Kuva on otettu Oripään hallilla 3.5.2002. Kuva: Esa Passila

 

OH-TZA-tunnuksella rekisteröity Zlin Trener -kone oli menossa romutukseen, kun Esa Passila osti sen keväällä 2004 pakkohuutokaupasta. Hän kunnosti sen, ja se todettiin katsastuksessa lentokelpoiseksi. Koneen lisäomistajiksi tulivat Museolentokonekerho ry:n jäsenet. Murheet alkoivat, ja kone seisoi hallin nurkassa viisitoista vuotta. Passila lunasti sen syksyllä 2019 pojalleen ja he laittoivat sen lentokuntoon. Nyt katsastettu kone lentää Vaasassa. Kuva: Jyri Passila

 

Tunnustuksia
Fougan rekisteröinti siviilikäyttöön ja sen koulutus- ja koelentoansiot toivat Esa Passilalle vuonna 1988 Suomen Ilmailuliiton korkeimman vuosittaisen tunnustuspalkinnon, Harmon -patsaan. Tasavallan presidentti myönsi hänelle lentokapteenin arvonimen vuonna 2007. Suomen ilmailuhistorian aikana, alkaen vuodesta 1920, on vain kahdeksalle henkilölle myönnetty sekä Harmon patsas että lentokapteenin arvo. Passila on tällä hetkellä toinen elossa olevista.

 

Lentokokemus

purjelento 644 h, moottoripurjelento 257 h, moottorilento 1936 h. Lennettyjä konetyyppejä 62. Omaa seitsemän ilmailulupakirjaa neljästä eri maasta. Moottorilentolupakirja on voimassa.

 

Esa Passila lentämässä VI-17_llä Oripäässä kesäkuussa 2013 Kuva Harri Mustonen

 

Esa Passila

Koulutus
Ilmavoimien teknillinen koulu Ilmasotakoulu 1957–1962 lentotekniikka
Turun teknillinen koulu 1963–1966 autotekniikka
Turun teknillinen opisto 1966–1970 autotekniikka
Seneca Collece, Kanada Aircraft Maintenance Engineer AME-koulutus
Humber College Kanada 1971–1972 Marketing Management
Humber College Kanada 1991 Direct Marketing ja Advanced English
Advanced English 1972 ja 1991 Humber College Kanada

Lentokoulutus ja lentoteknillinen koulutus
Purjelennon lupakirja 1957–59 (A, B, C ja lupak.), HC 1963, KC 1968, 2 timant.
Purjelennon opettaja 1964, purjelennon ja moottoripurjelennon tarkastuslentäjä 1968
Moottorilennon A1 ja A2 1961
Moottorilennon B1 ansiolentäjäkoulutus 1968
Hinauslentäjä 1968, vesilentokelpuutus 1973
Monimoottorikoulutus 1975 (tyypit: Rockwell S 500, BN 2 A, P 68, CM 170, DC 8-32)
IFR-koulutus 1975
Ilmavoimien yhteyslentäjä- ja tiedustelulentäjäkoulutus 1981
Ilmavoimien teknillinen koulu lentotekn. kurssi 11 1962–63 /suomal. AMM lupak. 1968
Aircraft Maintenance Engineer (AME) / Seneca Collece Canada 1971–72
Taitolentokoulutus DOSAAF Neuvostoliitto 1990 ja 1991 (JAK 52 ja JAK 55)
USA FAA A  P (Aviation Technician) Salt Lake City 1992
Ohjaaja- ja tekn. tyyppikoulutuksia 14 koneelle
Lentonäytöstaitolentäjän kelpuutus
Lentokokemus n. 2600 h.

 

 

Tunnustukset
Suomen Ilmailuliiton hopeinen ansiomerkki 1969
Harmon patsas 1988
Ilmatorjuntaristi # 292 1996
Ilmavoimien lekomek. HC 2000
Lentokapteeni 2007
Ilmavoimien kilta-ansiomitali 2008
Ilmavoimien kilta-ansioristi 2017