lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Ensimmäinen ultrahelikopteri Suomeen

perjantai 02.10.2020
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT JARNO KUUSINEN
Heikki Kela esittelee uutta ultrakopteriaan Malmin lentokentällä heti Italiasta tulon jälkeen.

 

 

Suihkuturbiinimoottorilla toimiva Syton AH 130 kopteri käy kerosiinilla, dieselillä ja jopa bensiinillä

 

 

–Pyöriväsiipiset on minun juttuni, suomussalmelainen Heikki Kela sanoo.

 

Näkemys on vain vahvistunut sen jälkeen, kun Kela hankki heinäkuussa ultrakevyen Syton AH 130 helikopterin Italiasta. Hän lensi sen CPL-kouluttaja Pekka Parviaisen kanssa Suomeen. Tällä hetkellä kone on Italian rekisterissä; I-D618 vaihtuu suomalaiseen rekisteritunnukseen sen jälkeen, kun Traficom on päättänyt, miten ultrakopteri rekisteröidään Suomeen.

 

Heikki Kela odottaa myös uuden ilmailulain voimantuloa. Sen myötä ultrien enimmäispaino nousee 600 kilogrammaan. Sytonin suurin sallittu lentoonlähtöpaino on 600 kiloa.

 

Kela ja Parviainen lentävät ultrakopteria italialaisilla lupakirjoilla. Miesten suunnitelmat ovat selvillä.
–Jos joku haluaa tällaisen koneen, niin minulta voi tilata. Olen tehnyt Sytonia valmistavat Alpi Aviationin kanssa myyntisopimuksen. Lupakirja-asioissa ja esittelylennoissa voi ottaa yhteyttä Pekka Parviaiseen, Kela kertoo.

 

Kysyntää ultrakoptereille varmasti on, sillä Syton AH 130 on tyyppihyväksyttyä edullisempi hankkia ja huoltaa. Kiinnostusta on ollut kentällä jo nyt paljon. Kerosiini on Suomessa edullista, mikä alentaa polttoainekustannuksia.

 

Tällä hetkellä Euroopassa on kymmeniä erityyppisiä ultrakoptereita. Heikki Kelan ostama Alpi Aviationin valmistama Syton on sarjanumeroltaan 24.

 

Parviainen uskoo, että ultrakopterit alkavat yleistyä, sillä ne ovat helppokäyttöisiä ja luotettavia sekä edullisia koneita.
–Tätä hommaa tehdään lentämisen ilosta. Näitä koptereita ei ole automatisoitu paljoa, vaan konkreettisesti lentäessä saa tehdä kaiken itse. Ensisijainen intressini on saada Suomeen pöhinää, edistää ilmailua ja helikopterialaa, Parviainen kuvailee.

 

–Vaikka määräysten osalta kyse on ultrakevytkopterista, kopteri vaikuttaa ominaisuuksiensa puolesta tyyppihyväksytyltä. Kävimme Italiassa teknisen kurssin, tutustuimme tarkemmin kopterin osiin ja rakenteisiin. Minulla on vertailupohjaa tyyppihyväksytyistä pikkukoptereista, eikä niiden ja ultrakopterin teknisissä ratkaisuissa ole suuremmin eroja, hän jatkaa.

 

 

Turbiiniultra
–Katselin parina kolmena vuonna Saksan messuilla koptereita ja kyselin turvallisuudesta ja muusta niiltä, jotka ovat enemmän olleet pyöriväsiipisten kanssa tekemisissä. Minulla on kokemusta mäntämoottorilla varustetusta autogirosta, ja aloin ajatella, että turbiiniultra on aika monipuolinen, Kela kertoo.

 

Parviainen ja Kela kävivät yhdessä tutustumassa vaihtoehtoihin Friedrichshafenin Aero-messuilla.
Alpi Aviation on kehittänyt Syton AH 130 ultrakopteria vuodesta 2000 lähtien. Siinä on erikoisia ominaisuuksia, esimerkiksi 8,5 baarin paine runkoputkiston sisällä. Sytonin voimansiirto on varustettu keskipakokytkimellä eli hihnoja ei joka kerta tarvitse käynnistäessä kiristää ja sammuttaessa löysätä.

 

Turbiinimoottorin etuja ovat keveys, teho-paino-suhde ja varmakäyntisyys. Sytonissa turbiinin käynnistysmäärää ei ole rajattu, vaan peruskorjauksen raja on 2000 tuntia.

 

 

Monipuolinen polttoaineen käyttäjä
Syton AH 130:n voimanlähde on Solar T-62 suihkuturbiini. Sitä on käytetty ilmailussa pääasiassa raskaiden helikoptereiden apuvoimalaitteena jo vuosikymmenien ajan.

 

Suihkuturbiini on polttoaineen osalta monipuolinen. Siihen voi tankata lentokerosiinia ja dieseliä sekä hätätilanteessa jopa bensiiniä. Turbiini on kaikessa yksinkertaisuudessaan ”polttoainekaasupoltin”, jossa palaa toleranssien rajoissa melkein kaikki nestemäinen ja riittävän juokseva polttoaine.

 

–Jos polttaa muuta kuin kerosiinia, joutuu huoltamaan useammin. En myöskään lähtisi käyttämään mitä vaan polttoainetta, koska ilmassa ollaan valitun polttoaineen ja yhden turbiinin varassa. Polttoainesyöttö on turbiinissa kriittinen, eikä se saa mennä tukkoon, Parviainen selventää.

 

Parviainen kehuu turbiinikopterin luotettavuutta, mutta mainitsee, että myös varmatoimisia, mäntämoottorisia pikkukoptereita on. Hänestä turbiinin etu on, että se haluaa käynnissä ollessaan pyöriä loppuun saakka.

 

–Turbiinilla on tietty nimellisteho, mutta periaatteessa turbiini antaa tehoa niin paljon, kuin polttoainetta syöttää, lämpö- ja muissa rajoissa. Turbiinista saa paljon enemmän tehoa kuin vastaavan painoisesta mäntämoottorista, Parviainen vertailee.

 

 

Lupakirjat ja kone Italiasta
– Lensimme Italiassa ultralight-lupakirjat, jotka validoimme aikanaan suomalaisiksi kansallisiksi lupakirjoiksi. Tarkoitus on hankkia koulutuslupa ja rakentaa Sytonille koulutusohjelma Suomeen. Olemme kaavailleet, että saamme kopterin koulukoneeksi, Kela kertoo.

 

Vahvan aiemman osaamisen vuoksi ultrahelikopterilupakirjan saaminen Italiassa vaati vain tarkastuslennon. Parviainen on CPL-kouluttaja, eli kouluttaa ammattihelikopterilentäjiä. Kela lensi toissatalvena Parviaisen opissa PPL(H)-lupakirjan.

 

He kävivät myös ultra Syton AH 130 -turbiinikoneen tyyppikurssin. Kurssi kesti neljä päivää. Aamupäivisin oli huolto- ja iltapäivisin lentokoulutusta.

 

– Tehtaan kurssin jälkeen saa huoltaa tätä konetta. Määräaikaishuollot voi tehdä kurssin perusteella, mutta jos roottoria tarvitsee huoltaa, kannattaa käyttää ammattilaista, Kela sanoo.

 

– Suuremmissa huolloissa tietyt komponentit lähetetään ammattilaisille huollettaviksi. Esimerkiksi turbiinin elektroninen ohjain ECU, toimitetaan valtuutettuun huoltoon, Parviainen lisää.

 

 


Ultrakopterin toiminta-aika on keskimäärin kolme tuntia täysillä tankeilla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolmen vuorokauden kotimatka
Kela ja Parviainen lensivät kotimatkan kahdessa ja puolessa päivässä. Miehet lähtivät tiistaina kello 13 Alpi Aviationin tehtaalta Italian Pordenonesta ja olivat torstaina kello 20 Helsingin Malmilla. Aikamoinen lento VFR-varustellulla ultrakevyellä koneella, jolla molemmat olivat ehtineet lentää vain kymmenen tuntia ennen matkaan lähtemistä.
–Tämä matka oli kuin koelentoa, Parviainen toteaa.

 

Reitti kulki tehtaalta Gardajärvelle ja jatkui Itävallan yli Saksaan. Vuoret he ylittivät solia pitkin. Saksasta he lensivät Puolaan, josta matka jatkui Baltian maiden läpi Helsinkiin Malmille. Reitillä oli paljon isoja, kansainvälisiä kenttiä, joille lentäminen piti suunnitella hyvin. Radioliikennettä oli paljon. Yöpymisiä matkalla oli kaksi, yksi Saksassa ja toinen Puolassa.

 

–Olimme parhaillaan 5200 jalkaa merenpinnasta kahdella hengellä ja täydellä kuormalla. Teho riitti loistavasti, Kela kertoo.
Matka sujui hyvin. Teknisiä ongelmia ei ollut ja palvelu pelasi yleensä hyvin.

 

–Pieni kehityskohde löytyi. Jet A1 -tankkauspistoolit ovat lentokentillä niin isoja, etteivät ne sovi Sytonin lisätankin reikään. Siihen piti laittaa suppilo väliin, Kela toteaa.

 

Vaikka ultrakopterin toiminta-aika täysillä tankeilla on keskimäärin kolme tuntia, Kela ja Parviainen suunnittelivat reitin noin kahden tunnin mittaisina lentoina. Näin polttoainereserviä oli aina runsaasti jäljellä yllättävien tilanteiden varalta.

 

– Puolassa iso kenttä sulkeutui nenämme edestä ja jouduimme hakemaan varakentän. Toisin kuin AIS:n tiedoissa oli, myös kenttä meni kiinni eikä vain torni. Onneksi meillä oli polttoainereserviä ja haimme vierestä pienen ultrakentän. Kopteri on tällaisissa tapauksissa oikeuksissaan, sillä pääsee melkein mihin vain. Harmi vaan, että ensimmäisen varasuunnitelmankin kenttä oli kiinni ja menimme laskuun toiselle varakentälle, Parviainen kertoo.

 

Sen verran iso urakka kopterin haku koulutuksineen oli, että Malmille päästyään miehet poksauttivat samppanjapullon. Perillä!

 

Lennettyään Italiasta Malmille Heikki Kela ja Pekka Parviainen poksauttivat samppanjapullon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Syton AH 130
Tyyppi/malli Syton AH 130
Valmistaja Alpi Aviation
Pituus lapa edessä 8,84 m
Rungonleveys 1,28 m
Kaksilapainen hiilikuituroottori
Tyhjäpaino 300–350 kg riippuen varustuksesta
Maksimilentoonlähtöpaino 600 kg
Tankit Päätankki 110 l ja lisätankki 72 l
Moottori Solar T-62 suihkuturbiini
Nimellisteho 160 Hv
Polttoaine Jet A-1, diesel
Matkalentonopeus 170 km/h
Suurin sallittu nopeus 185 km/h
Paras nousunopeus 1600 jalkaa minuutissa

 


Turbiinimoottorin etuja ovat keveys, teho-paino-suhde ja varmakäyntisyys.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LISÄÄ AIHEESTA