Dronepilotti on Kiinan uusimpia ammatteja

maanantai 08.04.2019
TEKSTI Markku Pervilä

Kiinan ammattitutkintoja valvovat viranomaiset ovat uudistaneet listaa maassa nykyään virallisesti hyväksytyistä toimenkuvista. Yhtenä uutena työtehtävänä listoille pääsi myös dronepilottien ammattikunta.
Kiinassakin uudet teknologiat ovat synnyttäneet uusia ammatteja. Niinpä Kiinan kolme ammatteja valvovaa viranomaista eli sosiaali- ja terveysministeriö, markkinoita valvova kilpailuvirasto ja tilastoviranomainen ovat hyväksyneet virallisille listoille 13 uutta ammattinimikettä. Suurin osa uusista ammateista sijoittuu it-alalle, mutta kaksi eli dronepilotti ja e-urheilija kuvastavat hyvin yhteiskunnan murrosta myös kommunistisessa valtiossa.
Ainakin dronepilottien tapauksessa viranomaiset ovat kovin myöhään liikkeellä. Maassa on jo huutava pula koulutetuista kauko-ohjattavien lennokkien ohjaajista. Viime vuoden ensi neljänneksellä viranomaiset myönsivät 27 000 lupakirjaa dronejen lennätykseen. Tämä on vähän verrattuna siihen, että vuoteen 2020 mennessä pelkästään Kiinan maatalouden piirissä arvellaan tarvittavan peräti 400 000 kasvinsuojeluaineiden ja lannoitteiden lennättäjää kauko-ohjatuilla laitteilla. Ammattinsa osaaville dronepiloteille on siis tiedossa paljon kovapalkkaisia töitä, australialainen uutissaitti ZDnet kirjoittaa.
Dronepilottien ohella myös e-urheilijoilla on lohikäärmemaassa valoisat näkymät. Kiinassa on jo yli 400 miljoonaa elektronisten pelien pelaajaa ja maan e-urheilun markkina-arvoksi ynnäiltiin viime vuonna enemmän kuin  kymmenen miljardia Yhdysvaltain dollaria.
Kiinan ammattientarkastuksesta vastaavat viranomaiset täydensivät edellisen kerran listojaan neljä vuotta sitten. Hallituksen tiedotteen mukaan nyt päivitetty luettelo virallisista ammattinimikkeistä kuvastaa it-alan ja uusien teknologioiden kasvavaa merkitystä yhteiskunnassa.

LISÄÄ AIHEESTA