Helsinki-Malmin lentokentällä 51 vuotta toiminut BF-Lento Oy on siirtämässä toimintaansa Nummelaan, Kiikalaan ja Turkuun.
Helsinkiläinen Mark Baker perusti Helsinki-Malmin lentoasemalle lentokoulun vuonna 1969. Kuten tiedetään, Helsingin kaupunki haluaa sulkea lentokentän ja ilmailutoiminnan sekä rakentaa lentokentän alueelle 13 500 asuntoa. Malmin vanhin toimija, Bakerin perustama BF-Lento Oy, joutui etsimään uuden paikan toimia, vaikka Malmilla vielä lennetään tätä kirjoitettaessa.
Uusi alku Nummelassa
Koulutustoiminnan johtaja Baker pohti vaihtoehtoja yrityksen uudeksi sijaintipaikaksi. Hän valitsi Nummelan (EFNU) Vihdin kunnassa. Se valikoitui koska asiakkaat tulevat pääosin pääkaupunkiseudulta.
– He haluavat oppia lentämään eivätkä harjoittaa maakuntamatkailua, Baker selittää.
Nummelan kenttä on noin 30–35 minuutin automatkan päässä Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta.
BF-Lento päätti rakentaa Nummelaan niin ison lentokonesuojan eli hangaarin, että siitä riittää muillekin vuokrattavaksi. Rakentaja oli paikallinen yritys Laatumetalli Oy Vihdin Ojakkalasta. Hangaari maksoi 900 000 euroa. Hangaari vihittiin käyttöön elokuun alussa.
Hangaariin mahtuu 15 yleisilmailukonetta. Sen pohjapinta-ala on 1198 m² ja tilavuus noin 8000 m³. Oviaukkojen mitat ovat 20 x 5 metriä. Ovet löytyvät hangaarin molemmissa päissä, joten koneiden hakemiseksi ei tarvitse koko hallia tyhjentää. Molemmissa päissä on oma platta ja rullaustiet. Myös kiitotie 09/27 päällystettiin ja sen suuntaiseksi rakennettiin uusi rullaustie. Pääkiitotie 04/22 päällystettiin myös uusiksi ja lisäksi kaksi pienempää kiitotietä purjelentäjien käyttöön. Hangaarissa on vesikiertoinen lattialämmitys, joten koneet talvehtivat hyvässä kunnossa ja huoltotoiminta on turvattu.
BF-Lennolla on 11 koulukonetta tyyppiä Cessna 152, Cessna 172 ja Piper PA-28 Cherokee.
Historiallinen Nummela
Salpausselän harjulle vuonna 1940 perustettu sotakenttä on elänyt vaihtelevia vaiheita 80 vuoden aikana. Lentotoiminta on ollut vähän ups and downs. Purjelentäjät ovat pitäneet paikkaa elossa. Legendaarinen PIK-15 Hinu (OH-YHB) majailee Nummelassa.
Nummelan lentokentän yhteydessä on ollut Nummela Airhotel jo yli 50 vuotta. Harjun päällä kauniilla paikalla oleva hotelli tarjoaa reilusti ilmaista pysäköintitilaa, lounaslistan arkisin ja 40 vierashuonetta. Laaja-alainen terassi tarjoaa koko perheelle mahdollisuuden ”katsella lentsikoita”.
Vihdin kunnan, Nummelan Lentokeskus ry:n ja EU:n yhteispanostus tarjoaa mahdollisuuden Nummelan uuteen tulemiseen, varsinkin jos Malmi (EFHF) lopulta suljetaan. Nummela on pääkaupunkiseutua lähinnä oleva yleisilmailukeskus.
Uusi hangaari tuo elämää Nummelaan
BF-Lennon suuri hangaariprojekti ja kiitoteiden päällystykset lupailevat Nummelan uutta tulemista. Mutta kesken rakennustyön iski korona kuin salama kirkkaalta taivaalta. Lentoliikenne maailmalla pysähtyi kuin seinään. Finnairin matkustajamäärä väheni 97,5 %. Lufthansan 96 %. Lentäjiä lomautettiin tai irtisanottiin maailmanlaajuisesti.
Mutta BF-Lennon perustaja Baker on optimistinen:
– Kyllä ammattilentäjiä vielä tarvitaan. Ihminen on päässyt matkustamisen makuun, ei se koronaan lopu. Vähän taukoa tähän nyt tulee koronan vuoksi, Baker toteaa.
– Kysyntää on tänäkin päivänä ambulanssi-, rahti ja liikelennoille. Näihin tehtäviin tarvitaan valmistuneita ammattilentäjiä perämiehiksi.
BF-Lennon toimitusjohtajalla Gun Gustavssonilla on myös visio:
– Kukaanhan ei koronasta tiedä, mutta usko elämän jatkumiseen pitää olla. Koulutus nollasta ammattilentäjään vie työn ohella noin pari vuotta. Elämä on vuonna 2022 varmaan eri mallilla kuin nyt.
Baker lisää:
– On myös nähty, että lentoyhtiöillä on trendi ja halukkuus nuorentaa lentäjäkuntaa. Eli tuoreille lentäjillekin tulee olemaan kysyntää.
Toimintaa on hajautettu
Nummela on Vihdin keskustaajama, noin 15 000 asukasta. Siksi Nummelan kentällä on toimiluvan puitteissa läpilaskujen kielto. BF-Lennon visio on viedä läpäritoiminta läheiselle Salon Kiikalan kentälle (EFIK). Siellä on kiitotiet 18/36 (930 x 15 m, asfalttia) ja 10/28 (500 x 10 m, asfalttia). Niukahkot kiitotiet opettavat lento-oppilaat huolellisuuteen.
Kolmas koulutuspaikka on Finavian ylläpitämä Turun kansainvälinen lentoasema (EFTU), rwy 08/26, 2600 x 60 m. Tämä on auki 24/7. Turkua voidaan käyttää myös yötoimintaan, koska siellä on lähestymis- ja kiitotievalot. Ne mahdollistavat lentotoiminnan yöllä ja hieman huonommissakin sääolosuhteissa.
BF-Lennolla on Turussa myös lentokonehalli ja koneita.