Auringon pojan Boeing 747-400 etsii omistajaa

torstai 15.08.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Arkisto

Japanin keisaria ja monia maan pääministereitä valtiovierailuilla kuljettanut Boeing 747-400 on Nousevan auringon maan vastine U.S. Air Force One -lentokoneelle eli Yhdysvaltain presidentin virkakoneelle.  Nyt keisarillisen perheen ja valtiojohdon käytössä ollut lentokone on myytävänä Yhdysvalloissa 28 miljoonan dollarin hinnalla.
Myyjän mukaan vuonna 1991 käyttöön otettu kone (rekisteritunnus N7474C) on täysin uutta vastaavassa kunnossa. Kuten olettaa saattaa, juuri tätä lentokonetta on huollettu erittäin hyvin ja sillä on takana vain 16 300 lentotuntia.
- Kyseessä on yksi Boeingin 747-400 -sarjan koneista, jolla on vähiten lentotunteja maailmassa. Tämä yksilö on kuin suoraan tehtaan tuotantolinjalta tullut, keisarin koneen nykyisin omistavan losangelesilaisen CSDS Aircraft Sales & Leasingin toimitusjohtaja Ben Sirimanne hehkuttelee.
CSDS on ostanut myyjältä eli Japanin ilmavoimilta toisenkin samanlaisen lentokoneen, mutta tuo yksilö muutetaan rahtikoneeksi.  Cirium Fleet Analyzerin tietojen mukaan molemmat lentokoneet ovat tällä hetkellä Arizonassa Pinal Airparkin lentokentällä, jossa säilytetään runsaasti käytöstä poistettuja matkustajakoneita.
Alkuperäinen sisustus museoitiin

Keisarillisessa lentokoneessa on 85 matkustajapaikkaa, kun tavallisiin Boeing 747 Jumbo Jeteihin on enimmillään ahdettu yli 400 matkustajaa. Neljällä GE Aviation CF6 -suihkumoottorilla varustetun Boeing 747-400 -koneen ohjekirjan mukainen toimintasäde on 13 890 kilometriä eli 7 500 merimailia.