Antti Korhosen tavoite on lupakirja

torstai 14.12.2023
TEKSTI Kirsi Seppälä
KUVAT Antti Korhonen
Antti Korhonen lentää koululentoa lennonopettajansa Kari Vahlqvistin kanssa. Koulukoneena on ATEC 122 Zephyr 2000. Kuva: Antti Korhonen

Antti Korhosen tavoite on kirkas: hän haluaa saada ultrakevytlentolupakirjan. Monta mutkaa edessä on kuitenkin ollut.

 

Korhonen aloitti Suomen Urheiluilmailuopiston teoriaopinnot kansalaisopiston kurssilla vuonna 2018 ja ensimmäiset lentotuntinsa Korhonen otti vuonna 2019. Ensimmäinen yksinlento oli vuotta myöhemmin.

 

—Erityiskiitokset koulutuskoneen omistajille ja opettajalle, jotka ovat olleet äärimmäisen kärsivällisiä. Arvostan lennonopettajia: vaatii kärsivällisyyttä ja taitoa olla toisen kanssa, joka opettelee lentämään, Korhonen kiittää.
Rovaniemellä lupakirjaansa suorittavan Korhosen opettaja on Kari Vahlqvist.

 

—Nyt medikaali on mennyt vanhaksi ja se pitäisi uusia samoin kuin osa teorioistakin. Olen kuulunut hitaampiin opiskelijoihin koulutusryhmässämme. Teoriat ovat vanhentuneet useaan kertaan, Korhonen toteaa.

 

—Kun vuonna -21 piti purkittaa lupakirja, sain koronarokotteesta haittavaikutuksen. Yksinlentomatka Rovaniemeltä Ivaloon jäi tekemättä, lentokauteni loppui siihen ja teoriat menivät vanhaksi, Korhonen muistelee.

 

—Tämä on jäänyt monesta syystä puolittain telakalle. Sitoutuneesta opettajasta tahti ei ainakaan ole ollut kiinni, vaan tiivis perhe-elämäni haittaa lentoharrastusta.
—En jätä tätä kesken, hän tiivistää.

 

Lentäminen innosti ilmailupsykologiaan
Alun perin Korhonen haaveili ammattilentäjän urasta. Kun vaimo ei tykännyt siitä, Korhonen veti hakemuspaperinsa pois ja alkoi vaimonsa ehdotuksesta opiskella ultrakevytlentäjän lupakirjaa.

—Se oli hänen tarjoamansa kompromissiratkaisu, ja tartuin siihen.
Vaikka lentolupakirjan suorittaminen on ollut pitkissä puissa, Korhonen uskoo hyötyvänsä kokemuksestaan.
—Lentämisen myötä kiinnostuin ilmailupsykologiasta. Näin olen saanut jalostettua harrastustani ammattitoiminnaksi, Korhonen kertoo.

 

Korhonen kuvailee ilmailupsykologiaa kansainväliseksi alaksi; kongresseja on ympäri maailmaan. Niillä pääsee irti arjesta ja tapaa samanhenkisiä ihmisiä.

 

—Ilmailupsykologi voi tehdä esimerkiksi ohjaus- ja neuvontatyötä ilmailualan ammattilaisten kanssa, vaikuttaa organisaation turvallisuuskulttuuriin, olla mukana henkilöstön valintaprosesseissa ja edistää ohjaamoergonomian kehittämistä psykologisesti mielekkääseen suuntaan.

 

Tavoitteena lentopelon voittaminen
Korhosen syy lentämisen aloittamiseen ei ole kaikkein tavanomaisin.
—Katselin padiltä lentoturmatutkintoja, kun lapset olivat pieniä ja nukutin heitä. Kun aloin käydä lentäen Helsingissä töissä, tulikin lentopelko. Mietin, miten pääsen siitä eroon ja päätin ryhtyä mennä suoraan syvään päätyyn, Korhonen taustoittaa.
42-vuotias Korhonen arvelee lentopelon syntyyn vaikuttaneen myös vanhemmaksi tulemisen, eli vastuun ottamisen oman lapsen elämästä. Se lisää elossa pysymisen tarvetta.

 

Korhonen arvioi lentopelkonsa lieventyneen merkittävästi viime aikoina. Pelkoelementtien ajoittainen tunteminen ei ole haitannut matkustajakoneen kyydissä olemista eikä lentämistä itse.

 

—Olen miettinyt, onko se ollut kliinistä lentopelkoa vai onko minua haitannut se, että on lentämiseen liittyy pelkoa aiheuttavia, elementtejä kuten kontrollin puuttumista. Kuolemanpelkoakin on ollut, esimerkiksi silloin, kun ensimmäisellä lentotunnillani opettaja laski meidät mielestäni jyrkällä liukukulmalla alas. En heti tajunnut, että kone on kevyt ja eri tavalla ohjattavissa kuin liikennekone.

 

—Epävarmuuden tunteita on ollut lentotehtäville lähtiessä, mutta pääasiassa olen kokenut elämyksiä. Mikään ei voita hyviä laskuja ja sen jälkeen pyörällä alamäkeen viilettämistä. Pitää muistuttaa itseä, että sekin on kuolemanriski, jos ajaa pyörällä liian kovaa ja törmää kaiteeseen, hän vertailee.

 

Lupakirjan saamisen jälkeen Korhonen arvelee alkuun harjoittelevansa aivan peruslaskukierroksia taitojen harjaantumiseksi. Niiden lisäksi haaveena on käydä koneella joskus Kemijärvellä töissä, joskin siellä kenttä sijaitsee 10 kilometriä keskustasta. Sitä ennen on keskityttävä nöyrästi viemään polveilevat opinnot päätökseen, jos se vain on mahdollista vielä ensi vuonna.