Ambulanssidrone pokkasi FAI:n ison keksintöpalkinnon

keskiviikko 05.09.2018
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Newatlas
Done-ambulanssikonsepti. (kuva: FAI / Marcus King)

Kansainvälinen ilmaurheiluliitto FAI on myöntänyt arvostetun, lähes 17 000 euron keksntöpalkintonsa italialaisen insinööri Vicenzo Navanterin kehittämälle "futuristiselle ambulanssidronelle", josta voi olla paljon apua pelastustöissä syrjäseuduilla.

Prince Alvaro de Orleans-Borbon -niminen 20 000 dollarin rahapalkinto luovutettiin FAI:n toista kertaa järjestämässä International Drone Conference and Expo -tapahtumassa Sveitsin Lausannessa syyskuun alussa.

Ilahtunut Navanteri (34) sanoo käyttävänsä rahat tiiminsä kanssa drone-teknologian edelleen kehitykseen. Navaronen dronen huippunopeus on 110 kilometriä tunnissa ja se voi evakuoida yhden henkilön kerrallaan 150 kilometrin päästä. Suurin lentokorkeus on yksi kilometri ja potilas varusteineen saa painaa enintään 120 kiloa. Dronessa on kahdeksan akkukäyttöistä sähköpotkuria. Akku latautuu kahden pienen kaasuturbiinin avulla, FAI kirjoittaa nettisivuillaan.

Ambulanssidrone on kehitetty esimerkiksi luonnonmullistusten jälkeisiä pelastustoimia varten ja se pystyy lentämään katastrofialueilla, jonne on varsinkin maanjäristysten jälkeen vaikea päästä.