Airbusin tukema purjekone pyrkii yhä ylemmäs

torstai 16.05.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Airbus
Kuva: Airbus

Perlan II -tiimin taustaryhmä aloittaa näinä päivinä neljännen lentokautensa Sierra Nevadan vuorilla Nevadassa. Tavoitteena on purjekoneiden lentokorkeuden 90 000 jalan ME-lukema, jota yritetään myöhemmin tänä vuonna Etelä-Amerikan Andeilla.
Lentokonevalmistaja Airbusin tukema hanke kerää tietoa suurten korkeuksien ilmasto-oloista sekä tuulista ja virtauksista. Tällä viikolla Perlan II -purjekone aloittaa koelentonsa nevadalaiselta Minden-Tahoen lentokentältä.
Seuraava ja suurempi haaste on edessä 11 000 kilometriä etelämpänä Andeilla. Ryhmä pyrkii purjekoneiden 90 000 jalan ME-korkeuteen El Calafaten kaupungin lentokentältä Argentiinassa.
- Yritämme tarjota inspiraatiota katsojille, Perlan II pilotti Jim Payne kertoo FlightGlobalille. Hän muistuttaa siitä, että edellisiä lentoja seurasi maasta käsin noin 12 000 ihmistä Perlanin ohjaamoon sijoitetun virtuaalikameran avulla.
Airbus kerää dataa koneiden suunnitteluun
Hankkeen pitkäaikainen tukija Airbus korostaa, että tiimin tavoitteet ovat tieteellisessä ja oppia tarjovassa tutkimustyössä. Perlan II -lennoilta kerätty data voi innostaa nuoria purjelentäjiä tavalla, johon koululuokissa istuminen ei pysty. Korkealta kerätty data voi auttaa Airbusia myös tulevaisuuden uusien konetyyppien suunnittelussa ja vaikkapa parhaiden myötätuuliolojen hyödyntämisessä kaupallisilla lennoilla.