Airbus Bird of Prey matkii lintujen lentoa

tiistai 23.07.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Airbus

Airbusin konsepti rikkoo tahallaan lentokonesuunnittelun raja-aitoja. Lintuja matkiva Bird of Prey -hanke antaa nuorten suunnittelijoiden mielikuvitukselle loputtomasti tilaa lentää. Ilmailussa kestävän kehityksen ratkaisuja haetaan hybridisähköisistä moottoreista, aktiivisista ohjausjärjestelmistä ja avaruusajan komposiiteista - ja vaikkapa luonnosta.
Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus esitteli uuden ja taatusti huomiota herättäneen konseptikoneensa viime viikolla Britanniassa pidetyssä Royal International Air Tattoo -ilmailutapahtumassa. Alueelliseen liikenteeseen suunniteltu matkustajakone on varustettu hybridisähköisillä voimanlähteillä ja potkuriturbiineilla.
Näiden lisäksi konseptin piirroskuvissa on katseita vangitsevat taiteilijan näkemykset lintujen lentämisestä: peräsin ja siivenkärjet on varustettu petolintujen siipisulkia matkivilla ja itsenäisesti säädettävillä siivekkeillä!
- Koko ilmailualan ykköstavoite on vastata kestävän kehityksen haasteisiin. Lentämisestä pitää tulla puhtaampaa, vihreämpää ja hiljaisempaa. Olemme oppineet A350 XWB -matkustajakoneen hankkeessa sen, että luonnolla voi olla ilmailulle ja lentokoneiden suunnittelulle paljon annettavaa, Airbusin johtaja Martin Aston sanoo.
Biomimiikka suunnittelun työkaluna
Airbusin edustajat myöntävät, että kuvassa näkyvä Airbus "Bird of Prey" ei edusta mitään suunnittelupöydällä olevaa aitoa mallia. Silti ehdotus pohjautuu todellisille ideoille, jotka tarjoavat oivalluksia tulevaisuuden alueellisesta liikennelentokoneesta. Siipien ja rungon yhtymäkohdissa on otettu mallia kotkan tai haukan sulavasta lennosta ja muutenkin koko suunnittelussa on aina materiaaleja myöten hyödynnetty lintujen biomimiikkaa eli luonnon ja luontokappaleiden matkimista.